Jag tror, eller vet faktiskt, att många småföretagare gör misstaget att inte kosta på sig att ta in hjälp. Vi kämpar på med saker som vi egentligen inte kan och tar upp tid som vi istället kunde ha använt för att göra det som faktiskt drar in pengar. Längre ner i texten ska jag berätta om hur jag just nu har trasslat in mig och varför jag valde gratisversionen av Get a newsletter, vilket är anledningen till att jag började tänka på det här ämnet just idag.

Hursomhelst, jag vet att det är ett dilemma. Det är lätt att säga att man ska kosta på sig hjälp när man faktiskt drar in pengar, när det blir uppenbart att man måste ställa in en timme med en kund för att göra något som inte direkt drar in pengar. Svårare är det i uppstartsfasen, eller mellan uppdrag, när det inte finns någon inkomstkälla för tillfället.

Det gäller helt enkelt att prioritera och tänka både kort- och långsiktigt. Jag ska ge några tips:

1. Du måste ha en budget

Det här är verkligen regel nummer 1A. Genom att göra en budget, där du i förväg har bestämt vad olika poster får kosta under en period, så kan du hela tiden stämma av och se om du har råd eller inte att göra ett nytt inköp.

Om du har drivit ditt företag i några år så kan du förhoppningsvis uppskatta vilka intäkter du kan räkna med och anpassa din budget efter det. Är det år ett så får du göra budgeten utifrån hur mycket du har råd att förlora. Med regelbundna avstämningar kan du flytta om i din budget. Har du fått in mer pengar, eller haft lägre kostnader, på någon post? Fyll på där det bäst behövs. Får du in mindre pengar än kalkylerat? Se över budgeten och stryk, du måste prioritera hårdare tills du har hittat ett sätt att dra in mer pengar.

2. Tänk försäljning

Vi driver ju företag för att det är roligt och för att förverkliga våra drömmar, men vi måste komma ihåg att i grund och botten handlar företagande alltid om att få in pengar.

När du ska köpa en tjänst eller vara, fråga dig själv om den kommer att leda till ökad försäljning. Inom en vecka, tre månader, ett år, någonsin? Är du till exempel helt nystartad i ditt företag så kan det vara lockande att tänka att du ska börja med att skaffa en mysig lokal, köpa ett ergonomiskt skrivbord och den coolaste datorn. Alla de här sakerna kan vara viktiga för ökad försäljning i just ditt företag, men du måste vara brutalt ärlig mot dig själv. Är detta det viktigaste just precis nu?

När vi jobbade med vårt första företag, min man och jag, så gjorde vi detta hemifrån vår lägenhet. Jag hade en kontorsstol som jag hade fått när de bytte inredning på min pappas jobb, Magnus hade samma gamla skrivbord som han tagit med sig hemifrån pojkrummet. Vår absolut största kostnad var den fasta internetuppkoppling som vi behövde för att kunna ha serverdatorer igång. När vi fick in pengar så investerade vi dem i datordelar.

Magnus skriver kod i vårt första företag. Någon gång i slutet av 1990-talet. Datorn har han byggt själv av de bästa delar vi hade råd med. Kontoret han satt i hade precis bara den inredning ni ser på bilden, han gjorde en deal med ett annat företag där han mot tjänster och en mindre summa fick sitta i ett rum de ändå inte använde. Lokalen var egentligen inte viktig, men de hade fiberuppkoppling – och det var helt avgörande.

Det jag vill komma till är att vi var inte snåla när det gällde att ha snabba datorer och en bra internetuppkoppling, det var nämligen absolut nödvändigt för att vi skulle kunna utveckla och sälja vår programvara. Det var rätt prioritering då, vi hade inte kunnat jobba så i alla år. När vi gick med vinst kunde vi unna oss både fina möbler (nåja, Ikea, vi var fortfarande kostnadsmedvetna), julbord för personalen och en och annan pryl som kanske inte var helt motiverad ur direkt försäljningshänseende. Hade vi inte prioriterat hårt i början, så hade vi aldrig kommit dit.

3. Gissa inte! Räkna

Magkänslan är ofta vad som driver oss entreprenörer att våga testa nya idéer och det är bra. Däremot när det gäller att köpa saker eller tjänster, då bör man koppla på hjärnan och faktiskt börja räkna. Det svåraste är att man ofta också måste göra någon form av riskkalkyl.

Ett exempel är om du ska börja prenumerera på en tjänst. Till exempel hos en leverantör av e-posttjänster (se mitt dilemma nedan). Ska du välja att betala per månad eller per år? Månadskostnaden blir lägre per år, men kommer du verkligen att använda tjänsten i 12 månader?

I somras fick jag ett erbjudande om att gå med i ett medlemsprogram till kraftigt rabatterat pris. Min första tanke var att jag måste hoppa på nu, jag kommer ju att spara flera tusen kronor! Sedan lugnade jag ner mig och insåg två saker.

  1. Om jag skulle starta programmet direkt så skulle jag få lov att avbryta min semester. Det ville jag inte eftersom sommarledighet med familjen är ovärderlig för mig, och jag vet också att det hade varit en stor risk för mig, jag har varit sjuk av stress och för att inte riskera att hamna där igen så behövde jag en hel månads oavbruten ledighet.
  2. Jag tänkte då att jag köper programmet ändå men börjar senare. När jag då började räkna så insåg jag att priset utslaget på 10 månader istället för 12 månader faktiskt inte skulle bli särskilt fördelaktigt.

Nu när jag har tid så har jag dessutom hittat andra alternativ valt bort det här programmet, så nu är jag glad att jag inte hoppade på i juli bara för att det vid första anblicken verkade vara en bra affär. Och du, om du ska testa en tjänst som är gratis första månaden, se till att verkligen ha tid att köra igång den där första månaden, har du inte det så vänta. Även om det är gratis så kastar du bort en möjlighet om du signar upp dig utan att verkligen börja.

4. Kalkylera risken

Ibland är det extra svårt att kalkylera risken, men som företagare så måste man helt enkelt. Det är en av de där gångerna då man inte bara kan luta sig tillbaka och räkna med att chefen eller ledningen har gjort det åt en.

via GIPHY

Försäkringar är ett sådant exempel. Jag ska verkligen inte förespråka att strunta i försäkringar men jag ska ge lite perspektiv på det. Just försäkringar har jag upptäckt att det skiljer väldigt mycket i om de är värdefulla eller inte.

Försäkringar bygger på att vi är rädda och att vi söker trygghet, och kanske lite också på att vi inte vill känna oss dumma. Jag ska erkänna, lite skamset, att jag har köpt försäkringar utan att egentligen titta så noga på vad som ingår. Då har jag gjort det med någon känsla av att om något händer så kan jag i alla fall säga att jag gjorde vad jag kunde för att skydda mig.

Om du i ditt företag är ansvarig för något som, om det blir skadat, kommer att sätta dig i stor skuld, då ska du försäkra det. Du vill inte hamna i en situation med livslånga skulder. Du måste helt enkelt lägga in försäkringskostnaden i kalkylen redan från början, det är uteslutet att starta verksamheten utan försäkringen. Det här kan röra ansvar gentemot kund eller en stor investering i en maskin eller en lokal.

Om ditt företag är beroende av att du är frisk kan det vara rätt val att köpa en sjukförsäkring som ger dig snabbare tillgång till vård. Men här måste du göra en riskbedömning. Hur stor är risken att du kommer att bli sjuk och vad är det värsta som kan hända då? Om du har tagit på dig ett kontrakt gentemot en kund som innebär att du kommer att hamna i skuld om du inte genomför det – då kanske du ska skaffa en sjuk- och/eller avbrottsförsäkring. Om det värsta som kan hända är att du inte tjänar lika mycket pengar som vanligt och måste dra ner på guldkanten i vardagen, men du ändå klarar dig. Då kanske det inte är värt att betala en försäkring varje månad för något som kanske, men förhoppningsvis inte, kommer att hända. Åtminstone inte under en period då du bygger upp ditt kapital. Målet är ju att ditt företag ska vara värt mer än vad en försäkring kan ge och för att komma dit måste du våga ta en kalkylerad risk.

Varför jag ändå testar gratisalternativ och freebies

Efter att ha gjort jobb åt andra under det senaste halvåret har jag nu alltså äntligen lite tid att satsa på mina egna kanaler. Jag känner mig som den där skomakaren som inte fixar skor till sina egna barn här. Kommunikation är mitt expertområde men mina kanaler är sorgligt eftersatta.

Nummer 1 som jag vill få igång är mitt nyhetsbrev. Jag har velat fram och tillbaka mellan olika leverantörer för e-posttjänster. Från tidigare är jag van att använda Apsis, men det är inte aktuellt för det här lilla företaget och den begränsade budget jag har. Mailchimp kändes som den självklara lösningen, det känns som att ”alla” omkring mig använder det. Men, så velade jag ändå eftersom jag samtidigt är på jakt efter en helhetslösning för min kommande webbkurs.

Så kom jag plötsligt på att mitt webbhotell, Loopia, erbjuder en gratistjänst. Nämligen Get a newsletter. Det var en trevlig bonus som jag gillade när jag valde Loopia, nu känner jag mig dock lite lurad för jag inser att det som ingår är den version som är gratis även när man signar upp sig direkt på Get a newsletter.

Hursomhelst, för att komma igång med något, medan jag velar vidare, så testade jag ändå Get a newsletter. Jag är inte jätteimponerad av tjänsten så här långt, men den verkar göra sitt jobb och för att vara en gratisvariant är jag ändå nöjd. Mest tid har jag lagt på att få in det förbaskade prenumerationsformuläret här på min egen webbsida och där är det WordPress och verktyget Divi builder som ställer till det, det kan jag inte lasta Get a newsletter för.

För att återkoppla till inledningen, frågan är om jag borde betala för en bättre lösning redan från start. Problemet är att det inte alltid bara handlar om pengar, ibland måste man plöja ner en massa tid själv för att få bättre insikt och förståelse för hur man ska gå vidare, då får man väl se det som en investering i sig.

När jag skriver detta så är formuläret verkligen inte snyggt, men om du vill bli en av de modiga första: Klicka här för att bli en av de allra första prenumeranterna på min e-postlista som är skapad för dig som vill starta, driva och marknadsföra ett eget företag.