Vecka 46 – produktionsvecka och funderingar kring 5 am

Det här blir en riktig produktionsvecka. Jag har sju texter i olika format som ska levereras! Två släpade i ärlighetens namn efter sedan förra veckan och de har jag klarat av nu på morgonen, så nu är det fem kvar. Och helst ska jag få in lite skrivande för mina egna kanaler också.

Photo by hannah grace on Unsplash

Jag är egentligen en kvällsmänniska men jag har resignerat och insett att om jag ska få tillräckligt med sömn så måste jag gå och lägga mig tidigt. Jag har faktiskt tagit för vana att lägga mig tillsammans med Albin, min fyraåring, vilket betyder att jag kommer i säng redan vid 20-tiden. Jag somnar inte direkt då men jag varvar ner, först lyssnar jag på sagor med Albin och sedan läser eller lyssnar jag på något själv. Sedan somnar jag oftast omkring klockan 21-22.

Det är skönt och en viktig prioritering jag har gjort på vägen tillbaka från utmattning. Det tråkiga är att jag får mycket mindre tid med min man, men vi är överens om att det får vara så nu. Om vi inte hade haft barn och deras skoltider att anpassa oss efter hade mina rutiner sett helt annorlunda ut. Innan barnen jobbade jag ofta på kvällarna, det passade också bra när vi hade många kunder i USA. Den här vanan tog jag med mig även efter att ha blivit förälder, men den var uppenbarligen inte hållbar.

Nu testar jag om jag möjligen skulle kunna börja gå upp tidigare. Jag har aldrig tänkt att jag ska bli medlem i 5 am-klubben, men kanske borde det bli så? I fredags gick jag upp och satte mig och skrev klockan 5.30. Det kändes bra men jag hade önskat att jag hade haft lite mer tid innan barnen vaknade så idag satte jag klockan på 5.15. Tyvärr vaknade även Albin då så det blev inget skrivande på morgonen. Istället fick jag ligga kvar och lyssna på Bamse på Storytel för att Albin skulle få i alla fall lite mer vila så att han orkar med dagen.

Det här är tyvärr mitt stora problem med att försöka gå upp tidigare, att i 13 år har jag haft minst ett barn som inte vill sova vidare om jag går upp. Men jag ska ge det ett par försök till. Jag vill nämligen försöka hitta lite mer tid för mig att jobba och utveckla företaget på. Om det här inte fungerar så får jag ta mig en funderare kring om jag kanske inte ska vara snälla mamman som hämtar från förskola och skola 14.30 nästan varje dag.

Så, den här veckan kommer jag att jobba mest hemifrån. Det blir foppa-tofflor, varm kofta och favoritkaffekoppen. Ett möte ska bokas in (utan foppa-tofflor), då det ska planeras kampanj tillsammans med byrå. Det blir ett bra avbrott i det frenetiska skrivandet.

En annan dag med hemmajobb, då var det gröna löv på träden och barfota som gällde. Nu är det varma sockor i tofflorna och grådisig utsikt.

Vecka 45 – nytt frilansuppdrag, frukostseminarium och styrelsemöte

Tillbaks till rutinerna med skola, förskola och jobb. Det var verkligen skönt att få en veckas avbrott. Framförallt uppskattar jag de lugna morgnarna. Även om fyraåringen inte låter oss ha några långa sovmorgnar så är det i alla fall skönt att slippa jäkta iväg.

Idag ska jag köra igång ett nytt skrivuppdrag. Om allt fungerar bra så kommer detta att bli ett löpande jobb, perfekt för mig som frilansare. Jag ska också göra en avstämning med en kund inför ett kommande evenemang. Under veckan behöver jag få klart några uppdateringar på en webbsida, ett sådant där jobb som har släpat efter och blivit till en surdeg.

På onsdag ska jag gå på ett frukostseminarium med den härliga rubriken ”Tre ingredienser till din egen dunderhonung”. Seminariet hålls av Jon Carnesten och Pernilla S Corizza. Pernilla har jag lärt känna via vårt kvinnliga nätverk Victory. Jag ser fram emot att bli inspirerad. Men, varför ska allt kul alltid hållas vid frukost? Det passar mig inget vidare. Dels gillar jag lugna morgnar (som jag skrev ovan) och dels så blir det väldigt meckigt för barnen. Vi bor långt från skolan så de måste få skjuts (buss finns men då måste de gå hemifrån orimligt tidigt).

På torsdag är det styrelsemöte för Maria Pihls minne, jag är inte med i styrelsen men eftersom jag jobbar med kommunikationen så är det värdefullt att vara med på mötena och få all information direkt.

Jag har säkert glömt något, det här blir helt enkelt en fullspäckad vecka. Bäst att köra igång direkt!

Ta tjänstledigt för att starta företag

Känner du dig lite osäker på att lämna din trygga anställning för att starta eget? Vilken tur då att vi har lagstadgad rätt att vara tjänstlediga för att starta företag!

I Sverige har vi en lag som ger dig rätt att i upp till ett halvår vara ledig för att driva företag. Det är ju en fantastisk chans om du vill prova på och se om din affärsidé fungerar innan du vågar säga upp dig.

Vad väntar du på?

För att du ska ha den här rätten så måste följande villkor vara uppfyllda:

  • Du måste ha varit anställd på företaget som du vill vara ledig från i minst sex månader i följd, eller totalt 12 månader under de senaste två åren.
  • Din egen verksamhet får inte konkurrera med arbetsgivarens.
  • Din tjänstledighet får inte innebära betydande problem för arbetsgivaren, med det menas till exempel om det är omöjligt för dem att hitta en vikarie och de därför måste stänga ner företaget, eller att det blir orimligt dyrt att utbilda och anställa någon för den korta perioden.
  • Du måste anmäla att du vill vara tjänstledig minst tre månader i förväg, arbetsgivaren måste svara dig inom en månad.

Du kan inte kräva att få arbeta deltid under tjänstledigheten, men din arbetsgivare kan välja att godkänna att du gör det. I så fall är det ju ett perfekt sätt att ha en del av ekonomin tryggad. Tänk dock på att sex månader är ganska kort tid för att få igång en verksamhet och om du dessutom jobbar deltid på ditt gamla jobb så får du mindre tid för den nya verksamheten.

Kanske är det bättre att du drar ner kraftigt på dina utgifter under ett halvår och sparar halva lönen för att sedan leva på den summan medan du gör allt för att få igång din egen verksamhet under ditt halvår som tjänstledig? Chansen är större att du då med gott självförtroende kan säga upp dig från din anställning när tjänstledigheten är slut.

Photo by Danielle MacInnes on Unsplash

Vecka 44 – höstlov och höstlöv

Barnen har höstlov och jag ska också se till att ta så mycket ledigt som möjligt. Lite jobb hemifrån blir det men jag har inte bokat in några möten, så jag har inga tider att passa utan kan anpassa mig helt om vi vill dra iväg på någon aktivitet. Precis så som jag vill ha det, som jag skrev förra veckan; anpassa jobbet efter livet, inte tvärtom!

På onsdag kommer ett inlägg om att ta tjänstledigt för att starta företag upp här på bloggen. Håll utkik efter det om du är sugen på att komma igång, men är rädd att släppa tryggheten i din anställning.

höstlöv i vackra färger

Starta företag utan affärsidé

Det finns två vägar att gå när man startar eget företag. Antingen har man en tydlig affärsidé eller så vet man bara att man vill driva sitt eget företag men vet egentligen inte exakt vad man ska göra.

Inget är mer rätt eller fel. Faktiskt. Jag startade Stenman kommunikation med en ganska vag idé. Jag visste att jag ville vara min egen chef och jag visste att jag har kunskaper och erfarenheter som jag skulle kunna forma till en affär. Jag är marknadskommunikatör och det är inom det området jag ska arbeta, men det är ju egentligen väldigt brett. Jag har under företagets första år bland annat jobbat med place branding, skrivit ett antal artiklar och business case och planerat kommunikation inför evenemang.

Jag har listat några nackdelar och fördelar med att dra igång sitt företag trots att man inte har en färdig affärsidé.

Nackdelar

  • Att sätta mål, göra en affärsplan, planera sin vardag och ha koll på kommande intäkter blir väldigt rörigt när man hela tiden arbetar med olika tjänster och olika typer av kunder.
  • Det är svårt att marknadsföra tjänster när man inte är tydlig med vad man erbjuder.
  • Det blir lätt många spridda småjobb som inte leder vidare till något större, när man inte har klart för sig vilken riktning man vill gå.

Fördelar

  • Om man inte är så kräsen så är det lätt att kunna hitta små uppdrag som gör det möjligt att kunna börja fakturera redan första månaden.
  • Att få prova sig fram och få möjlighet att känna efter vad man verkligen brinner för.
  • Möjlighet att bygga upp ett förtroende och utöka sitt nätverk innan man ger sig in på det som man verkligen vill satsa på.

Att inte ha en tydlig riktning i sitt företag fungerar inte i längden. Men, jag tycker inte att man måste vara helt hundra procent färdig med sin affärsidé när man startar. Åtminstone inte om man erbjuder tjänster som inte kräver större investeringar och om man har möjlighet att leva med en stram budget under uppstartsfasen.

Om du behöver ta ett lån för att komma igång med din verksamhet så ställer det andra krav. Dels för att långivaren kommer att kräva att få ett underlag som visar att du med största sannolikhet kommer att gå med vinst, men också för din egen trygghet.

Mer inspiration och tips kring att starta företag

Gillade du det här inlägget? Signa upp dig på nyhetsbrevet som är fyllt med innehåll för dig som vill starta, driva och marknadsföra ett eget företag.

Vecka 43 – låta livet styra jobbet, annonser och webbkurs

Lillebror är hemma för fjärde måndagen i rad! Mina rutiner kommer alldeles ur fas men jag påminner mig om att det här är ju varför jag vill driva eget företag. För att kunna anpassa jobbet efter livet och inte tvärtom.

Den här veckan ska jag få upp annonser för det evenemang som jag nämnde förra veckan. Jag satt och pillade med en pdf-inbjudan i Canva i fredags, hade avsatt 2h men blev nog sittande närmare 5h. Om jag skulle fakturera för hela den tiden skulle jag inte få några uppdrag, så det gör jag inte, men jag gillar att kunna jobba extra när jag själv vill. Att ha möjlighet att ta mig tiden att lära mig något nytt är också en slags frihet.

Jag ska också börja fixa annonser för stiftelsen Maria Pihls minne. Man kan egentligen nominera kandidater till stiftelsens stipendium under hela året, men nu är det dags att intensifiera arbetet inför slutprocessen som startar i januari.

Almi var jag ju på förra veckan och jag bestämde mig för att jag kan ha nytta av affärsrådgivning från dem, så för det ska jag fylla i ett antal dokument.

Jag missade att få in ett blogginlägg förra veckan, eftersom lillebror var sjuk så fick jag lov att prioritera om lite. Annars är mitt mål nu att blogga minst en gång i veckan, utöver detta måndagsinlägg. Den här veckan ska jag försöka få två inlägg klara för publicering, för nästa vecka är det höstlov och då tänkte jag ta ledigt.

I min kalender står inskrivet en presentation av Hur mår Eskilstunas näringsliv? på onsdag, det ska jag försöka vara med på men jag säger försöka med alla dessa baciller i luften. Och så hoppas jag på att få den sista målgruppsintervjun gjord, eventuellt under torsdagen.

På fredag är jag bjuden på fest! Det blir väl en bra inledning på en veckas ledighet 🙂

Vecka 42 – bästa sortens reklam, liten sjukling och Almi

Känner mig lite låg den här morgonen, det kan bero på att det ösregnar och lillebror är sjuk. Jag har lämnat hemmet för några timmar och sitter på Valvet och jobbar. En intervju har jag inbokad idag. Sedan ska jag hem till sjuklingen igen.

Jag gjorde tre intervjuer förra veckan med personer som är i målgruppen för min kommande webbkurs. Det är verkligen ett bra sätt att få bättre förståelse inte bara för hur man ska utforma kursen utan också för vilket språk och vilka argument som ska lyftas fram i marknadsföringen.

Bäst reklam är den som träffar målgruppen direkt. Jag är inte ute efter att berätta för hela världen om hur förträfflig min tjänst är, jag vill hitta de personer som jag faktiskt kan hjälpa och göra skillnad för.

Denna vecka blir det ytterligare 2-3 målgruppsintervjuer. Jag ska också hinna med ett möte med Almi. Jag har egentligen inget specifikt mål med det mötet, men jag blev rekommenderad att träffa dem och är ändå nyfiken på vad det kan ge. Inför det jobbar jag också på att få ner min affärsplan i ett mer presentabelt skick än de lösa anteckningar den består av nu.

Det är också medlemsfrukost här på Valvet som jag har tänkt hinna med, om lillebror är frisk på onsdag. Samma kväll har jag planerat att träffa vårt tjejseglingsgäng här i Eskilstuna/Torshälla, det ser jag fram emot.

Förra veckan klarade jag av en massa administrativt jobb som har legat över mig. Jag insåg bland annat att jag hade missat en del bokföring och sådant kan ju ge en ångest, så det var skönt att stämma av alla konton och få ordning på det.

Till sist ska jag också börja pilla på ett nytt uppdrag där jag ska stå för kommunikationen inför ett evenemang, det är texter som ska skrivas, Facebook-inlägg ska förberedas och journalister ska kontaktas.

Börja lyssna på entreprenörspoddar

Om du är som jag, en stressad förälder som flänger hit och dit med bilen och lägger orimligt mycket tid på att försöka få ordning på gigantiska tvätthögar så kommer här ett tips som har förgyllt min vardag: börja lyssna på poddar!

Jag har inte varit något stort fan av podcasts eller poddar tidigare. Jag har mer gillat att läsa, jag är en snabbläsare så det är ett effektivt sätt för mig att ta åt mig information. Filmer och poddar har stört mig för att man inte kan skumma och få samma överblick som man kan med en text. Men, jag har ändrat mig!

You are what you listen to. Lär dig allt och bli räddad från vardagens tristess.

Nu kan jag nästan längta efter att få skjutsa barnen, något som tidigare mest var en tidstjuv. När killarna är med så pratar jag med dem, vi har alltid så roliga diskussioner just i bilen. I morse handlade det om huruvida vi egentligen kan veta att ett plus ett är två eller om vetenskapen litar för mycket på sinnesintryck, och om man borde applicera filosofiska ifrågasättanden mer på vetenskapen i allmänhet. Ni hör ju, detta skulle jag inte vilja missa för allt i världen 🙂 (Barnen är 13, 11 och 4 år).

När jag har lämnat av dem, då är det dags för min lilla egenstund. Det tar mig bara tio minuter att åka hem eller in till stan från skolan/förskolan men jag hinner lyssna en liten stund. Och när jag tar tag i de gigantiska tvätthögarna, eller disken här hemma, då får jag också efterlängtad lyssna-tid. Jag har lärt mig massor om sociala medier, digitala affärsmodeller, copywriting och mycket mer. Jag varvar poddar där jag direkt lär mig något och andra som mer ger pepp, inspiration och insikter.

Det tog ett tag för mig att hitta mina favoriter, men nu hittar jag istället nya hela tiden. Nyckeln för mig har varit att inte börja med att gå in på Podcaster och försöka hitta en bra pod, utan istället så hittar jag dem via webbsidor när jag googlar på ett visst ämne, eller i sociala medier där jag börjar följa ett intressant konto och sedan inser att de också har en bra podd. Ibland kan ämnet vara intressant men jag gillar inte formatet eller personens röst och då hoppar jag vidare, det finns så många godbitar där ute så man behöver inte pina sig igenom det som man inte gillar.

Några av mina favoriter just nu, alla poddarna finns på de vanliga ställena, jag använder Podcaster på iPhone för att lyssna, men länkarna i listan går till deras egna informationssidor:

Idag la jag till tre nya poddar på min prenumerationslista, som alla presenteras av driva-eget.se: Starta Eget-Podden, Ordinary people who do badass things och Business hacks. Det ska bli spännande att testa dessa poddar som har oss entreprenörer som målgrupp.

Vecka 41 – Målgruppsintervjuer, PlatsEvolution och 2020

Idag blir det eftermiddagsblogg, jag har varit ledig på förmiddagen för att åka till ögonmottagningen med min minsting. Det var inga problem med hans syn, vilket var precis vad jag misstänkte. Han bara gillade inte grejen med att peka på bokstäver på 4-årskontrollen 😉

Nu har jag hunnit med att korrläsa och skicka iväg en text för godkännande. Strax ska jag gå igenom frågor och förbereda mig för ikväll. Då ska jag nämligen göra en telefonintervju, det ska bli så roligt och spännande! Den här gången är inte intervjun för någon artikel, utan jag ska intervjua personer som är i målgruppen för min kommande webbkurs. Jag har ytterligare ett par intervjuer inbokade i veckan. Det här blir veckans mest prioriterade arbetsområde.

Imorgon träffas PlatsEvolutions-gruppen i Affärsplan Eskilstuna. Tills dess ska vi också hinna få ihop en pitch av en idé. Ute i sista minuten, men det kommer att ordna sig.

På fredag har jag blivit inbjuden som gäst till Rotary men jag ska ta en liten funderare. Jag vill inte att det ska bli bara ytterligare en sak på listan över saker som ska göras, ska jag vara med så ska det förstås vara för att jag vill och kan engagera mig och det kanske inte är rätt läge för det nu.

Tiden är inte oändlig och att tacka ja till en sak betyder också att jag tackar nej till en annan.

Jag blev inte klar med allt som jag hade på listan förra veckan så jag ska komma ikapp med det denna vecka. I min kalender hade jag inbokat att åka på konferens onsdag till fredag, men eftersom jag inte kommer att behövas där så får jag några extra dagar och det känns tacksamt.

En av de punkter som jag inte hann med förra veckan var att komma ikapp i kursen i Förändringsledarskap. Där måste jag fatta ett beslut den här veckan, antingen så lägger jag ned nödvändig tid annars måste jag hoppa av. Jag kan inte ha det ligga som ett dåligt samvete hela hösten.

Trots tidsbrist så bestämde jag mig också i sista stund för att gå med I Kicki Westerbergs utmaning Ditt bästa 2020. Jag hade först inte tänkt vara med, jag har så mycket på gång just nu så jag tänkte att jag inte har tid. Men, så kände jag att jag behöver samla ihop mig kring mål och mening i mitt företag och då tror jag att den här veckan kan bli en bra start för det.

Som jag hade hoppats på så fick jag chansen att komma ut på sjön i helgen, årets sista segling. Mitt allra bästa sätt att för en stund släppa tankarna på hur jag ska utveckla företaget, även om jag älskar att jobba så behöver jag pausa också.

Intervjua och skriv en artikel

Det var länge min dröm att bli journalist, det blev jag inte men jag skriver ändå en hel del artiklar och business case, copywriter eller contentwriter kan jag gå med på att kalla mig . Jag har gått ett par kurser men vi är många som hamnar i situationen att vi måste intervjua och skriva artiklar till exempel för företagets webbsida fast vi egentligen inte vet hur man gör. Därför tänkte jag dela med mig av hur jag gör.

Research

Jag börjar med att göra research. Söker all information jag kan om personen jag ska intervjua och deras företag eller organisation. Jag kollar igenom deras egen webbsida, om de har sociala medier, om det har skrivits andra artiklar om dem. Genom att ha bakgrundsfakta så sparar jag in lite tid på intervjun då jag slipper ställa dessa grundläggande frågor, men framförallt så blir det lättare att få en idé om vad jag vill att artikeln och därmed intervjufrågorna ska handla om.

Boka intervjun

När jag bokar intervjun så är jag tydlig med hur lång tid jag räknar med att intervjun ska ta, 30-45 minuter brukar vara lagom. När jag kommer till intervjun så frågar jag om det går bra att spela in intervjun, om jag vill göra det. Jag spelar inte alltid in, det beror på vilken miljö vi är i och om det känns bekvämt med personen som ska intervjuas. Jag tar alltid anteckningar och jag brukar berätta att jag ibland kan bli tyst och då beror det på att jag skriver, det är särskilt viktigt när intervjun görs via telefon.

Anteckna eller spela in?

För mig är det viktigt att alltid anteckna, dels för att mitt minne fungerar bättre när jag har ett visuellt stöd och för att jag då har lätt att snabbt gå tillbaka och sortera innehållet. Jag antecknar på papper, det passar mig bäst.

Om jag spelar in intervjun så använder jag Röstmemon på min iPhone om vi träffas. Är det en telefonintervju så använder jag en app som heter TapeACallPro. Även om jag spelar in intervjun så gör jag anteckningar, det gör det enklare att hitta rätt i det inspelade materialet.

Första utkastet

När jag bokar en intervju så brukar jag försöka se till att jag har tid att direkt efteråt sätta mig och skriva. Då öser jag bara ur mig allt, mer eller mindre transkriberar allt som har sagts, medan jag har det färskt i minnet. Det är förstås viktigast de gånger då jag inte har intervjun inspelad. När jag har gjort det här så är det okej att vänta några dagar för då vet jag att jag har allt underlag samlat.

Skriva artikeln

Nästa steg blir att skriva själva artikeln. Mindmap är mitt favoritverktyg när jag ska sätta mig och skriva. Med hjälp av en mindmap så strukturerar jag upp vad jag vill ha med i artikeln och grupperar ihop sådant som hänger ihop.

Så här kan det se ut om jag har gjort en lång intervju med mycket material som skulle sorteras upp. Mindmapen kan många gånger vara mycket enklare än så här.

Utifrån mindmapen har jag nu en struktur för vad jag vill ha med i artikeln och vilken ordning jag vill ha det. Nu väljer jag en av två vägar: Antingen så börjar jag skriva fritt ur huvudet, ofta har jag ganska klart för mig vad jag ska skriva eftersom jag har gjort en råtext tidigare. Eller så går jag in i råtexten och börjar strukturera den utifrån vad jag vill ha med.

Jag jobbar alltid med två dokument. En som är själva artikeln och en som jag kallar utklipp och kladd. I kladden sparar jag när jag plockar bort hela stycken, det händer nämligen att jag ångrar mig och vill plocka tillbaka något.

Ibland får jag flow direkt och kan skriva texten snabbt och enkelt. Ibland känns det jättejobbigt och jag fattar inte hur jag ska kunna få ner allt jag har i huvudet – när det händer så använder jag timer och Pomodorotekniken. Det är så mycket lättare att komma igång om jag vet att nu ska jag bara koncentrera mig på det här i en halvtimme! Jag behöver inte bli klar, jag ska bara sitta i 30 minuter och koncentrera mig på detta och ingenting annat.

Redigera och godkänn

När jag känner mig klar med texten så skriver jag ut den på papper. Japp, inte miljövänligt, men jag hittar alltid något att korrigera när jag får se den i ett annat medium. Om jag har tid så låter jag också texten vila någon dag för att sedan gå tillbaka igen och redigera. Men, en sak som jag har lärt mig är att jag måste tänka GOOD ENOUGH! Annars kan jag jobba och förbättra en text i all evinnerlighet. Jag är aldrig helt nöjd när jag lämnar den ifrån mig, men mina uppdragsgivare betalar inte för att jag ska skriva om och redigera hur många gånger som helst.

Jag skickar texten till den som har blivit intervjuad så att hen får möjlighet att korrigera om jag har missförstått något helt eller om de tycker att jag har missat att ta med något viktigt. Men, det är jag som styr, jag skriver såklart inte osanningar men jag kan inte heller låta intervjuobjektet ta över och utforma hela artikeln. Det brukar dock inte vara några problem eftersom jag vanligen inte granskar någon utan skriver trevliga artiklar som ger dem möjlighet att synas.

Om jag har en uppdragsgivare så skickar jag texten dit och får antingen ett godkännande eller så redigerar jag efter kundens önskemål.

Vecka 40 – Valvet, flow, admin och segling

Redan vecka 40 och imorgon kliver vi in i oktober! Jag har faktiskt inte gjort min vanliga planering på söndagen så jag får ta tag i det nu. Tyvärr startar vi med att lillebror i familjen är sjuk så planerna får bli preliminära beroende på hur han kommer att må. Jag hade ett inbokat möte idag med Gustaf på Mittföretag.com som jag får lov att boka om. Det känns trist, men jag är ändå tacksam att vi klarade oss ända fram till idag, detta är första sjukdagen efter semestern.

Förra veckan fick jag klart att jag kommer att få en sponsrad plats på Valvet i sex månader! Jag är mycket tacksam för den chansen. Valvet är ett co-working space och det kommer att ge mig både en plats att sitta på i stan men också ett bra nätverk.

Elin Stenman och Johanna Tömmervik på Valvet
Elin Stenman och Johanna Tömmervik, verksamhetschef på Valvet.

Min plats på Valvet plus att vi hade en återträff med Next step (en serie träffar för företagare som vill ta nästa steg i sitt företag) fick en hel del knutar att lossna och jag har inte kunnat hålla mig ifrån att jobba en massa i helgen. Jag har ett riktigt flow med idéer som jag vill få ut och göra verklighet av. Nu på morgonen (efter att ha tagit hand om lillebror) har jag hunnit med att göra en grov plan för ett coachingprogram. Jag älskar sådant här; skapa, planera och blicka framåt.

Gruppbild med företagare som deltagit i Business school Next step
Några av de företagare som deltog i Business School Next step på Munktell Science Park

Älskar däremot inte att bokföra och göra löner men jag måste verkligen. Det stod på listan förra veckan men jag får erkänna att det prioriterades ner… Det är tur att jag inte har några anställda, de skulle kanske inte ha uppskattat att lönen inte kommer förrän idag.

Så, denna vecka ska jag:

  • Göra en massa nödvändigt administrativt jobb
  • Uppdateringar på webbsidor
  • Förbereda mig för konferens med Nordic lights
  • Gå igenom Digital Course Academy Module 2
  • Börja skapa en lead magnet
  • Försöka komma ikapp den distanskurs i Förändringsledarskap som jag går
  • Skriva minst ett blogginlägg

Om lillebror snabbt tillfrisknar och det blir någon fin dag ska jag försöka ta mig ut i kajaken också. Jag måste alltid komma ihåg att även om jag älskar att jobba så behöver jag även komma ut i naturen och andas, annars blir jag sjuk. Till helgen hoppas jag på att kunna segla med min bror och ett par av våra barn.

Jag önskar att både du och jag får en fin vecka. I mitt fall finns en klar risk att jag däckar i magsjuka och får stryka alla planer.

Jag hoppas få in lite båtliv också i veckan.

Använda gratisversionen eller betala?

Jag tror, eller vet faktiskt, att många småföretagare gör misstaget att inte kosta på sig att ta in hjälp. Vi kämpar på med saker som vi egentligen inte kan och tar upp tid som vi istället kunde ha använt för att göra det som faktiskt drar in pengar. Längre ner i texten ska jag berätta om hur jag just nu har trasslat in mig och varför jag valde gratisversionen av Get a newsletter, vilket är anledningen till att jag började tänka på det här ämnet just idag.

Hursomhelst, jag vet att det är ett dilemma. Det är lätt att säga att man ska kosta på sig hjälp när man faktiskt drar in pengar, när det blir uppenbart att man måste ställa in en timme med en kund för att göra något som inte direkt drar in pengar. Svårare är det i uppstartsfasen, eller mellan uppdrag, när det inte finns någon inkomstkälla för tillfället.

Det gäller helt enkelt att prioritera och tänka både kort- och långsiktigt. Jag ska ge några tips:

1. Du måste ha en budget

Det här är verkligen regel nummer 1A. Genom att göra en budget, där du i förväg har bestämt vad olika poster får kosta under en period, så kan du hela tiden stämma av och se om du har råd eller inte att göra ett nytt inköp.

Om du har drivit ditt företag i några år så kan du förhoppningsvis uppskatta vilka intäkter du kan räkna med och anpassa din budget efter det. Är det år ett så får du göra budgeten utifrån hur mycket du har råd att förlora. Med regelbundna avstämningar kan du flytta om i din budget. Har du fått in mer pengar, eller haft lägre kostnader, på någon post? Fyll på där det bäst behövs. Får du in mindre pengar än kalkylerat? Se över budgeten och stryk, du måste prioritera hårdare tills du har hittat ett sätt att dra in mer pengar.

2. Tänk försäljning

Vi driver ju företag för att det är roligt och för att förverkliga våra drömmar, men vi måste komma ihåg att i grund och botten handlar företagande alltid om att få in pengar.

När du ska köpa en tjänst eller vara, fråga dig själv om den kommer att leda till ökad försäljning. Inom en vecka, tre månader, ett år, någonsin? Är du till exempel helt nystartad i ditt företag så kan det vara lockande att tänka att du ska börja med att skaffa en mysig lokal, köpa ett ergonomiskt skrivbord och den coolaste datorn. Alla de här sakerna kan vara viktiga för ökad försäljning i just ditt företag, men du måste vara brutalt ärlig mot dig själv. Är detta det viktigaste just precis nu?

När vi jobbade med vårt första företag, min man och jag, så gjorde vi detta hemifrån vår lägenhet. Jag hade en kontorsstol som jag hade fått när de bytte inredning på min pappas jobb, Magnus hade samma gamla skrivbord som han tagit med sig hemifrån pojkrummet. Vår absolut största kostnad var den fasta internetuppkoppling som vi behövde för att kunna ha serverdatorer igång. När vi fick in pengar så investerade vi dem i datordelar.

Magnus skriver kod i vårt första företag. Någon gång i slutet av 1990-talet. Datorn har han byggt själv av de bästa delar vi hade råd med. Kontoret han satt i hade precis bara den inredning ni ser på bilden, han gjorde en deal med ett annat företag där han mot tjänster och en mindre summa fick sitta i ett rum de ändå inte använde. Lokalen var egentligen inte viktig, men de hade fiberuppkoppling – och det var helt avgörande.

Det jag vill komma till är att vi var inte snåla när det gällde att ha snabba datorer och en bra internetuppkoppling, det var nämligen absolut nödvändigt för att vi skulle kunna utveckla och sälja vår programvara. Det var rätt prioritering då, vi hade inte kunnat jobba så i alla år. När vi gick med vinst kunde vi unna oss både fina möbler (nåja, Ikea, vi var fortfarande kostnadsmedvetna), julbord för personalen och en och annan pryl som kanske inte var helt motiverad ur direkt försäljningshänseende. Hade vi inte prioriterat hårt i början, så hade vi aldrig kommit dit.

3. Gissa inte! Räkna

Magkänslan är ofta vad som driver oss entreprenörer att våga testa nya idéer och det är bra. Däremot när det gäller att köpa saker eller tjänster, då bör man koppla på hjärnan och faktiskt börja räkna. Det svåraste är att man ofta också måste göra någon form av riskkalkyl.

Ett exempel är om du ska börja prenumerera på en tjänst. Till exempel hos en leverantör av e-posttjänster (se mitt dilemma nedan). Ska du välja att betala per månad eller per år? Månadskostnaden blir lägre per år, men kommer du verkligen att använda tjänsten i 12 månader?

I somras fick jag ett erbjudande om att gå med i ett medlemsprogram till kraftigt rabatterat pris. Min första tanke var att jag måste hoppa på nu, jag kommer ju att spara flera tusen kronor! Sedan lugnade jag ner mig och insåg två saker.

  1. Om jag skulle starta programmet direkt så skulle jag få lov att avbryta min semester. Det ville jag inte eftersom sommarledighet med familjen är ovärderlig för mig, och jag vet också att det hade varit en stor risk för mig, jag har varit sjuk av stress och för att inte riskera att hamna där igen så behövde jag en hel månads oavbruten ledighet.
  2. Jag tänkte då att jag köper programmet ändå men börjar senare. När jag då började räkna så insåg jag att priset utslaget på 10 månader istället för 12 månader faktiskt inte skulle bli särskilt fördelaktigt.

Nu när jag har tid så har jag dessutom hittat andra alternativ valt bort det här programmet, så nu är jag glad att jag inte hoppade på i juli bara för att det vid första anblicken verkade vara en bra affär. Och du, om du ska testa en tjänst som är gratis första månaden, se till att verkligen ha tid att köra igång den där första månaden, har du inte det så vänta. Även om det är gratis så kastar du bort en möjlighet om du signar upp dig utan att verkligen börja.

4. Kalkylera risken

Ibland är det extra svårt att kalkylera risken, men som företagare så måste man helt enkelt. Det är en av de där gångerna då man inte bara kan luta sig tillbaka och räkna med att chefen eller ledningen har gjort det åt en.

via GIPHY

Försäkringar är ett sådant exempel. Jag ska verkligen inte förespråka att strunta i försäkringar men jag ska ge lite perspektiv på det. Just försäkringar har jag upptäckt att det skiljer väldigt mycket i om de är värdefulla eller inte.

Försäkringar bygger på att vi är rädda och att vi söker trygghet, och kanske lite också på att vi inte vill känna oss dumma. Jag ska erkänna, lite skamset, att jag har köpt försäkringar utan att egentligen titta så noga på vad som ingår. Då har jag gjort det med någon känsla av att om något händer så kan jag i alla fall säga att jag gjorde vad jag kunde för att skydda mig.

Om du i ditt företag är ansvarig för något som, om det blir skadat, kommer att sätta dig i stor skuld, då ska du försäkra det. Du vill inte hamna i en situation med livslånga skulder. Du måste helt enkelt lägga in försäkringskostnaden i kalkylen redan från början, det är uteslutet att starta verksamheten utan försäkringen. Det här kan röra ansvar gentemot kund eller en stor investering i en maskin eller en lokal.

Om ditt företag är beroende av att du är frisk kan det vara rätt val att köpa en sjukförsäkring som ger dig snabbare tillgång till vård. Men här måste du göra en riskbedömning. Hur stor är risken att du kommer att bli sjuk och vad är det värsta som kan hända då? Om du har tagit på dig ett kontrakt gentemot en kund som innebär att du kommer att hamna i skuld om du inte genomför det – då kanske du ska skaffa en sjuk- och/eller avbrottsförsäkring. Om det värsta som kan hända är att du inte tjänar lika mycket pengar som vanligt och måste dra ner på guldkanten i vardagen, men du ändå klarar dig. Då kanske det inte är värt att betala en försäkring varje månad för något som kanske, men förhoppningsvis inte, kommer att hända. Åtminstone inte under en period då du bygger upp ditt kapital. Målet är ju att ditt företag ska vara värt mer än vad en försäkring kan ge och för att komma dit måste du våga ta en kalkylerad risk.

Varför jag ändå testar gratisalternativ och freebies

Efter att ha gjort jobb åt andra under det senaste halvåret har jag nu alltså äntligen lite tid att satsa på mina egna kanaler. Jag känner mig som den där skomakaren som inte fixar skor till sina egna barn här. Kommunikation är mitt expertområde men mina kanaler är sorgligt eftersatta.

Nummer 1 som jag vill få igång är mitt nyhetsbrev. Jag har velat fram och tillbaka mellan olika leverantörer för e-posttjänster. Från tidigare är jag van att använda Apsis, men det är inte aktuellt för det här lilla företaget och den begränsade budget jag har. Mailchimp kändes som den självklara lösningen, det känns som att ”alla” omkring mig använder det. Men, så velade jag ändå eftersom jag samtidigt är på jakt efter en helhetslösning för min kommande webbkurs.

Så kom jag plötsligt på att mitt webbhotell, Loopia, erbjuder en gratistjänst. Nämligen Get a newsletter. Det var en trevlig bonus som jag gillade när jag valde Loopia, nu känner jag mig dock lite lurad för jag inser att det som ingår är den version som är gratis även när man signar upp sig direkt på Get a newsletter.

Hursomhelst, för att komma igång med något, medan jag velar vidare, så testade jag ändå Get a newsletter. Jag är inte jätteimponerad av tjänsten så här långt, men den verkar göra sitt jobb och för att vara en gratisvariant är jag ändå nöjd. Mest tid har jag lagt på att få in det förbaskade prenumerationsformuläret här på min egen webbsida och där är det WordPress och verktyget Divi builder som ställer till det, det kan jag inte lasta Get a newsletter för.

För att återkoppla till inledningen, frågan är om jag borde betala för en bättre lösning redan från start. Problemet är att det inte alltid bara handlar om pengar, ibland måste man plöja ner en massa tid själv för att få bättre insikt och förståelse för hur man ska gå vidare, då får man väl se det som en investering i sig.

När jag skriver detta så är formuläret verkligen inte snyggt, men om du vill bli en av de modiga första: Klicka här för att bli en av de allra första prenumeranterna på min e-postlista som är skapad för dig som vill starta, driva och marknadsföra ett eget företag.

Vecka 39 – DCA, contentplan och uppdateringar

Jag går in i den här veckan med en positiv känsla. Roliga saker är på gång. Framförallt så njuter jag av att äntligen ta mig tid att utveckla mitt eget företagande. Som en del av det tänkte jag testa att börja med en sådan här måndagsblogg då jag går igenom vad som kommer att hända under veckan.

I fredags kväll fick jag äntligen in ett business case som jag har kämpat lite för länge med. Ingen stor grej egentligen men ibland liksom fastnar man bara. Det skulle dessutom översättas och jag är inte helt van vid att slänga mig med ord som markdata och detaljplaner på engelska. Till slut fick jag bara lov att säga till mig själv: Good enough och klicka på skicka.

I helgen har jag kastat mig över introduktionsmaterialet i Amy Porterfields Digital Course Academy (DCA). Det är så roligt att äntligen vara på gång! Jag är faktiskt utbildad lärare och jag trivs så bra med att få inspirera och lära ut. Sedan länge har jag haft en plan för att börja med digitala utbildningar och nu har jag äntligen kickat igång det arbetet.

Dagen idag började med att jag gjorde några uppdateringar för Stiftelsen Maria Pihls minne och nätverket Victory. Nu är rätt datum och information om nästa träff uppe. Ser fram emot 4 december, de två första träffarna har varit så lyckade.

Övriga planer för veckan är att: 

  • Få igång Google analytics och sätta upp de rapporter jag behöver
  • Bokföring och lön
  • Fler uppdateringar på mariapihlsminne.se
  • Återträff med Next step business school
  • Digital Course Academy – Module 1 (yay!)
  • Kicka igång min egen contentplan

Veckan avslutas med ett spännande möte, vi får se vad det kan leda till.  Plus lunch med en kär vän. Det här blir en bra vecka – full fart, nu kör vi!

När jag såg upp från datorn efter att ha klickat på sänd i fredags kväll, såg det ut så här utanför mitt fönster. Fint avslut på veckan.

Använd timer och pomodorotekniken för att sluta skjuta upp jobb

På mitt förra jobb brukade jag och en kollega skämtsamt tävla om vem av oss som var kungen av prokrastinering, alltså att skjuta på jobb in i det sista. En av mina mindre bra sidor är att jag drar mig för att komma igång med stora projekt. Ni vet det där med att hur äter man upp en hel elefant? Jo, en tugga i taget. Det där kan jag ha lite svårt för, min hjärna springer vidare och vill lösa hela problemet på en gång och när det inte går så känns allt bara så jobbigt.

Sluta prokrastinera och ta kontroll över tiden

Lyckligtvis så vet jag ju om min dåliga vana att prokrastinera, så jag ser till att jobba på den. Mitt bästa verktyg just nu är timern. När jag kommer till jobbet på morgonen, det vill säga när jag kommer hem igen efter att ha lämnat barnen på förskola och skola, så brukar jag bestämma vad som är viktigast att jag får gjort under dagen. Sedan sätter jag igång timern på 30 minuter och jobbar med just den uppgiften tills klockan ringer. Det är precis lagom tid för att komma igång och få något gjort, samtidigt är det tillräckligt kort för att kunna koppla bort allt annat. Inget är så akut så att jag måste svara eller kolla upp, eller fixa under just dessa 30 minuter. Vad det än är som dyker upp i hjärnan så kan det vänta tills timern ringer.

Tekniken hjälper mig också att bli bättre på att förstå hur lång tid ett jobb tar. I mitt jobb tar research mycket tid, om jag ska skriva en text eller hålla en föreläsning eller en workshop så behöver jag helt enkelt lägga tid på att surfa runt och leta information. Det är inte alltid det leder till något nedskrivet, något som jag kan ta på eller visa upp, men det är ändå viktigt för att komma vidare. Timern blir ett sätt för mig själv att greppa att nu har jag lagt 30 minuter på den här uppgiften, jag har jobbat på den även om jag ännu inte har något fysiskt resultat.

Flylady och Pomodorotekniken

Jag började med vanan att använda timer för att få städning gjord hemma. Jag var mammaledig, dagarna gick i varandra och jag upplevde att jag aldrig fick något gjort. Eller kanske snarare att jag gjorde saker hela tiden men aldrig blev klar. Att då sätta timern och sedan unna mig en belöning när jag hade städat i en kvart, en halvtimme eller bara fem minuter om det var vad jag hade över, gjorde att jag bevisade för mig själv att jag faktiskt hade klarat av en uppgift.

Då var det Flylady, en amerikansk städguru som var populär i det mammaforum där jag hängde som inspirerade mig att komma igång med timer. När jag insett hur väl det fungerade så var det lätt att ta med sig verktyget in i arbetslivet också. Senare har jag lärt mig att detta arbetssätt är i princip det som kallas Pomodorotekniken.

Pomodoro betyder tomat på italienska och det kommer av att Francesco Cirillo, som utvecklade tekniken på 1980-talet, använde en timer eller typ äggklocka som var formad som en tomat. I Pomodorotekniken jobbar man vanligen i 25 minuters intervaller. Det finns sex principer i originalmetoden:

  1. Bestäm en uppgift som ska göras
  2. Sätt din timer på 25 minuter
  3. Arbeta med uppgiften
  4. När timern ringer, avsluta ditt jobb och sätt en markering på en papperslapp
  5. Om du har färre en fyra markeringar på din papperslapp, ta en kort paus på några minuter, gå till steg 2
  6. Efter fyra ”pomodoros”, ta en längre rast på 15-30 minuter, börja om markeringarna på 0 och starta om från punkt 1.

Paus för att må bra

Ibland kommer jag in i ett flow och fortsätter att jobba när timern ringer. Det kan vara helt okej, beroende på vad det är jag gör. Men om det känns tungt så är det också helt okej att byta och göra något helt annat, då vet jag att jag har i alla fall kommit igång och förhoppningsvis kommer det att gå lättare nästa gång.

Om jag vet att jag måste sitta till exempel en hel förmiddag med en text så bryter jag upp den i 30 minuters pass med en liten paus mellan varje pass. Då tar jag en kopp kaffe eller dricker lite vatten, kanske tar ett litet mellanmål och jag ser alltid till att röra på mig och att fästa blicken långt borta. Våra ögon är inte gjorda för att under en lång period vara fästa på skärmen, de behöver växla till att se långt bort. Vi är heller inte gjorda för att sitta stilla under långa perioder, kroppen behöver få komma upp och röra på sig.

Hjärnan behöver också få sin paus och den tar jag genom att helt kort utöva mindfullness. Det låter kanske mer avancerat än det är. Jag stannar bara upp och känner efter. Det kan till exempel vara att om jag tar en kopp kaffe så fokuserar jag på smaken i kaffet, jag kanske går ut barfota på altanen och känner efter hur trätrallen känns under mina fötter, följer en fågel som flyger över himlen eller lägger mig på soffan och bara blundar en stund. Låter hjärnan vila från skärmen och flödet av information.

unsplash-logoRay Hennessy

Starta företagsblogg

Har du funderat på att starta en företagsblogg? Om inte, gör det nu! En blogg på hemsidan fyller flera viktiga funktioner:

  • Skapar en relation till dina kunder
  • Bygger upp din auktoritet
  • Ger Google fler chanser att hitta in till din sida

För att komma igång med bloggen kan du starta med journalistens gyllene frågor; vem, vad, när, hur och varför?

 

 

 

 Starta egen företagsblogg

Varför – hitta ditt syfte

 Vi börjar med varför – varför ska du lägga tid och kraft på att blogga? Jag svarade allmänt på den frågan här ovan, det är helt enkelt smart på många sätt att ha en företagsblogg, men nu handlar det om att hitta ett existensberättingande för just din blogg. Att du vill låta smart och öka din försäljning kommer inte att få människor att börja läsa dina inlägg. Istället behöver du fråga dig vilket problem du kan lösa. Jag tar den här bloggen som exempel:

  • Problem: Många företagare sköter själva sin marknadsföring, de behöver lära sig mer och de behöver hänga med i trender, men de har begränsat med tid och kanske även intresse.
  • Lösning: De söker kunskap på Internet och hittar den här bloggen som handlar om marknadsföring och kommunikation och ger tips och handledning som företagaren kan använda sig av.

Kom ihåg att du måste erbjuda något som är värdefullt för din läsare, de kommer inte till bloggen för din skull, de är där för att få något. Det kan vara kunskap, tidsfördriv, tidsbesparing, nöje, inspiration eller något annat.

Att skriva blogg professionellt är hårt jobb, du måste få till inlägg även dagar då du inte alls har inspiration. Därför är det viktigt att också sätta upp sitt personliga varför, vad är det som driver dig att fortsätta skriva?

För mig handlar det om att jag vill dela med mig av kunskap, hjälpa och inspirera andra människor. Om jag inte får ut min kunskap så ruttnar den bort inne i min hjärna till ingen nytta, så de dagar jag själv börjar ifrågasätta varför jag ska skriva här så tänker jag på alla hundratals högskolepoäng jag har tagit, hur mycket skattepengar det har kostat och inser att jag är banne mig skyldig att dela med mig 😉

 

Vem – bloggens målgrupp

Så, vem ska du skriva för? Det enkla svaret är att de som har det där problemet, som du kunde lösa under rubriken ”Varför”, de är din målgrupp. Ett företag har ofta flera målgrupper, men fokusera på den primära. Vilken är din bästa kundgrupp? Eller vilka vill du ska bli din bästa kundgrupp? Det är dem du skriver för.

Det kan hjälpa att sätta upp personas, det vill säga att hitta på en person som man skriver för. Antingen så hittar man verkligen på en person, kanske klipper ut en bild, döper personen, hittar på ett yrke, en familj, vilken bil personen kör, favoritgodis, vad hen läser och tittar på och så vidare. Allt utifrån hur man tänker sig sin bästa kund (har man riktiga data att utgå ifrån så använder man förstås den). Eller, så utgår man från en person som man faktiskt känner, kanske en kund som man redan jobbar med.

 Visst är det lättare att prata (=skriva) till en person som du ser framför dig än att försöka formulera dig för hela världen på en gång?

 

 Hur – bloggens format och tonalitet

Vaddå hur, jag ska väl skriva blogginlägg tänker du. Så är det ju, men tänk gärna till lite hur dessa ska skrivas, eller kanske snarare hur ska de utformas? Ska det vara flera personer som skriver i bloggen? Och i så fall, är det flera anställda på företaget som ska skriva, eller är det samarbetspartners, kunder, gästskribenter, eller ska ni köpa in en skribent som får hjälpa er? Fundera också på i vilket format ni ska skriva och blanda gärna. Några förslag kan vara:

  • Tips på hur din produkt/tjänst kan användas
  • Fokus på inspirerande bilder
  • Guider (så jämför du värmepumpar, tre steg till en enklare vardag, börja odla i pallkragar osv)
  • Inblickar i vardagen på ert företag
  • Personporträtt av anställda, partners eller kunder

Fundera också på vilken ton du vill ha i bloggen. Ska ni använda fackspråk eller prata som folk? Det ger helt olika intryck, men glöm inte bort att stämma av vilka sökord som fungerar bäst på Google så att ni får in så många intresserade besökare som möjligt. Återigen, gå tillbaka till ditt varför och fundera på vad syftet är.

 

När – avsätt tid och bestäm periodicitet

 Det tar tid att skriva blogg. Visst händer det att man får feeling och klämmer ur sig en bra text på en kvart, men det skulle jag inte säga hör till vanligheterna. Att skriva och redigera ett blogginlägg tar ofta från en timme uppemot en arbetsdag. Därför är det viktigt att du planerar in när detta ska ske, och även hur ofta, annars är det lätt att det blir något som du tänker att ”det där fixar jag när jag får tid över” (och ärligt talat, hur ofta får du tid över?). När jag skriver det här går vi snart in i början av april och jag har satt som mål att jag ska skriva minst 30 och helst 50 blogginlägg innan året är slut. Det känns rimligt med tanke på att jag också skriver för kunder och har andra uppdrag som ska hinnas med.

När det gäller företagsbloggar går kvalitet för kvantitet. Du är här för att visa upp din kunskap och expertis och då är det bättre att få upp ett genomarbetat inlägg i veckan (eller månaden) än att pumpa ut innehåll varje dag. De korta, snabba inläggen passar bättre på Facebook, Instagram eller LinkedIn.

Ett tips från coachen är att batch-jobba, det vill säga bestäm dig för att du ska producera 5-10 inlägg under kanske två dagar, antal och tid måste förstås anpassas efter dina förutsättningar. Under den avsatta tiden gör du ingenting annat än att jobba med bloggen. Går det trögt och du behöver en paus så börjar du inte läsa mail, surfa eller kolla sociala medier, du tar en promenad, en kopp kaffe eller öppnar fönstret och andas en stund. Kanske ska du sitta på en annan plats än du brukar när du gör den här uppgiften, för att inte lockas att smygjobba med dina andra uppgifter. När du är klar har du ett antal inlägg sparade och kan antingen tidsinställa publicering, eller bara låta dem ligga som utkast tills det passar att publicera. Får du en bra idé och vill spontant skriva ihop ett inlägg så är det förstås utmärkt, men det är också skönt att ha några färdiga inlägg på lut för perioder när du inte hinner blogga men ändå vill få ut något.

Tänk också på att utnyttja tiden för publiceringen så att du får ut så stor effekt som möjligt. En redovisningskonsult bloggar om hur du bokför bullar till personalen i samband med kanelbullens dag, terapeuten skriver om hur du undviker gräl med din partner när det är semestertid och så vidare.

 

Vad – bloggens innehåll

 Nu är det bara det roliga kvar, eller kanske det svåraste? Vad ska du skriva om? Återigen, gå tillbaka till ditt varför och fundera på vilket sätt du kan hjälpa dina läsare. Välj ut två till fyra huvudteman som du ska skriva om och kör en brainstorm – kasta ur dig idéer på vad du skulle kunna skriva om. Är ni flera på företaget så kan ni börja med att göra det individuellt och sedan sätta er tillsammans och jobba vidare på idéerna.

 Jag använder appen Trello för att planera mitt jobb och där har jag en tavla för bloggen, med olika kategorier, så fort jag får en idé så skriver jag in den där. Det går lika bra att använda till exempel anteckningar på telefonen, bara man tar för vana att så fort man får en idé på vad man kan skriva om så skriver man ner det.

Trello publiceringskalender

Ett litet utdrag från min publiceringskalender i Trello. En del är bara idéer som jag har slängt ur mig, en del har jag gjort lite mer ingående noteringar. Senare kommer jag att lägga in publiceringsdatum här också. Inför att jag ska batch-jobba med bloggen så väljer jag ut ett antal inlägg och sätter en etikett på dem så att jag snabbt ser vilka som ska jobbas igenom första.

Done is better than perfect

 Avslutningsvis vill jag bara säga att egentligen så är det bara att köra igång! Se allt som jag har skrivit som tips på vägen, inga regler för hur man måste göra. Du kommer att lära dig vad som fungerar när du väl har kommit igång.

Det första inlägget kommer att vara det läskigaste att publicera. Så är det alltid när man gör något nytt. Då har man ju bara en enda text att bli bedömd på, men snart är inlägget bara ett av många och om inte just detta blev perfekt så spelar det inte så stor roll. Lycka till, och kommentera gärna med en länk till din företagsblogg – ny eller gammal, så kan vi inspirera varandra 🙂