Det lättaste sättet att hitta sin målgrupp är att fråga: Vilka är dina bästa kunder? Och svaret bör vara; de som betalar mest för minst jobb från din sida. De är dina idealkunder. Och de ska vara din prioriterade målgrupp.

Vi tänker oss att ditt mål är att kunna anställa en ny medarbetare. Du har räknat ut att du behöver 800 000 kronor för att täcka den kostnaden. För att täcka den summan behöver du sälja din tjänst 400 gånger. Eller – kan du sälja in ett avtal, som täcker hela summan, till en företagskund? I så fall är det troligtvis mer effektivt, än att bearbeta 400 privatkunder. Då bör företag som målgrupp prioriteras över privatpersoner.

Det kan vara så att du behöver både företags- och privatpersonerna. Kanske för att sprida risker eller för att kundunderlaget i den ena kategorin inte räcker till, eller av andra skäl. Men när man jobbar mot ett mål är det viktigt att ha tänkt till så att man inte hamnar i fällan att lägga väldigt mycket tid och pengar på att bearbeta de kunder som ger dig minst tillbaka.

När du har landat i vilka som är dina bästa kunder har du ringat in det som bör vara din prioriterade målgrupp. Titta gärna tillbaka på nulägesanalysen. Kanske har du identifierat en ny möjlighet som ger dig en ännu bättre kund än de du har idag? Då har du din prioriterade målgrupp där.

Även om du är helt ny som företagare så kan du förstås identifiera din bästa målgrupp. Din målgrupp är personer som har ett problem som din produkt eller tjänst kan lösa.

Hur ska man använda målgrupper?

Inom kommunikation används målgrupper för att veta vem man ska rikta sitt budskap till. Att försöka rikta ett budskap till ”alla” är dömt att misslyckas. Du riskerar att bli spretig i vad du säger och hur du säger det. Det gör att ingen känner sig direkt tilltalad. Målgrupperna är alltså lika mycket till för att du ska veta vem du ska rikta dig till, som för att veta vilka du inte ska rikta dig till.

Jag måste bara understryka att alla kunder såklart är välkomna. Det här är bara ett sätt att göra din marknadsföring tydligare och mer effektiv.

För att dra ett enkelt exempel: Om du har en närlivsbutik i Strängnäs så är förmodligen de flesta av dina kunder Strängnäs-bor. Därför annonserar du i lokaltidningen i Strängnäs. Ditt budskap kanske handlar om att ni är räddaren i nöden när blöjorna är slut eller sista mjölklitern blivit sur. Men, när en tysk turist strosar förbi och känner sig lite sugen på en glass är han naturligtvis välkommen in. Däremot skulle ni aldrig få för er att annonsera i en tysk lokaltidning, det hade varit bortkastade pengar. Ni hade inte heller börjat översätta namnen på glassen till tyska. Inte baserat bara på att en enda tysk turist har handlat i butiken.

För att få fram ett tight och bra budskap så underlättar det att tänka sig sin målgrupp som en person. Du kan antingen välja att se en riktig person framför dig, kanske en av dina befintliga kunder, eller så skapar du en fiktiv persona. När du sedan skapar marknadsföringsmaterial så har du hela tiden den här personen med dig i tankarna. Skulle han/hon gilla det här? Skulle det få henom att kontakta mig? Att köpa något av mig?