Är Facebook som kanal för företag dött? Många är de som tjoat i åratal om att Facebook är på väg att dö. Ändå visar senaste Svenskarna och Internet att kanalen inte bara lever utan fortfarande ökar antalet användare. Trots detta så verkar det bara bli svårare och svårare för företag att nå ut på Facebook. Så varför ska företag fortsätta att använda Facebook 2021?

Trendspaning Facebook för företag
Foto: Glen Carrie, unsplash.com

Många upplever att Facebook inte längre är lika attraktivt och att vi spenderar mindre tid där än tidigare. Varför känns Facebook passé? Kanske helt enkelt för att lillasyster Instagram har växt upp och tagit över platsen som vårt mest älskade sociala media.

Facebook eller Instagram?

Instagram har ökat explosionsartat och fortsätter att utvecklas för att kunna konkurrera med alla de största sociala kanalerna. Med stories blev man en seriös konkurrent till Snapchat. Nu ligger stort fokus på videos. Där har man inspirerade av YouTube och TikTok lanserat IG-TV och Instagram Reels. Med den nya funktionen Instagram guides börjar Instagram på riktigt till och med kunna konkurrera med hemsidor och bloggar.

Så varför ska man som företagare fortfarande lägga tid på Facebook? Min trendspaning är att man måste förstå förhållandet mellan de olika sociala kanalerna. Instagram och Facebook tillhör samma familj med samma ägare. De har möjlighet att planera sin utveckling så att de inte äter upp varandra.

Det som Facebook har, som fortfarande inte finns hos Instagram, är grupper. Facebookgrupper är en riktig guldkälla för egenföretagare!

Facebook-grupper för företag

Jag ska ge dig 3 anledningar till både hur och varför egenföretagaren ska lägga sin dyra tid på Facebook-grupper. Se det som en stege. Först tar du steg 1, därefter 2 och till sist 3, men varje steg är värdefullt i sig. Du måste inte klättra hela vägen upp till en egen Facebook-grupp.

1. Lär känna din målgrupp

Det finns Facebook-grupper för allt, allt, allt. Det här är verkligen så oerhört värdefullt för dig som vill omvärldsbevaka för att utveckla din marknadsföring. Sök reda på en, eller helst flera, grupper där din målgrupp finns. Börja läsa på, avsätt tid för att verkligen läsa igenom inläggen och kommentarerna. Vilka problem har de? Vad tänker de på? Vilka trender är aktuella hos din målgrupp? Hur pratar de, vilken typ av språk används? Finns det ord och fraser som du kan snappa upp till din marknadsföring?

Börja sedan fundera på hur du kan hjälpa dem. Kan du skapa en tjänst som löser deras problem? Kan du skriva ett blogginlägg eller göra en video kring det som diskuteras? På så vis kan du locka in målgruppen till dina egna kanaler. Bjud på kunskap för att bygga upp förtroende och etablera dig som expert.

2. Nätverka

Tänk på Facebook-grupper som en plats att nätverka. Jag rekommenderar att du först tar steg 1 som jag beskrev ovan. Smyg runt i gruppen först och läs och lär dig att förstå vilka skrivna och oskrivna regler som gäller i gruppen. Du får absolut inte kliva in som ny i en grupp och börja sälja – FEL, FEL, FEL. I de flesta grupper så är det emot reglerna. Du kommer att uppfattas som respektlös och ärligt talat lite korkad som inte förstår att så gör man inte. Det du istället ska göra är att svara på frågor, göra relevanta inlägg, kommentera och visa dig intresserad av andra.

Ta chansen att visa upp din kompetens och gör dig känd för deltagarna i gruppen. I en del grupper kan man gå med via sin företagsprofil, men det vanligaste är att man går med som privatperson. Om någon tycker att du gjort ett relevant inlägg så klickar de kanske på din profil för att få veta mer om dig. Tänk därför på att ha en genomarbetad personlig profil. Det viktigaste av allt är att du skriver ut vilket företag du jobbar för med länk till Facebook-sidan och/eller företagets hemsida.

Det finns grupper som är till för reklaminlägg. I en sådan grupp kan du naturligtvis lägga in rena erbjudanden direkt, men det är sällan effektivt. Till skillnad från andra intressegrupper så är medlemmarna i de här grupperna inte någon tydligt avgränsad grupp. Deras enda gemensamma intresse är att få göra reklam för sitt eget företag. Det kan i och för sig vara en målgrupp i sig om du vill rikta dig mot småföretagare. Tyvärr bryr sig medlemmarna i dessa grupper sällan om andras erbjudanden, de vill bara synas själva.

I andra grupper, framförallt sådana som är skapade för egenföretagare som till exempel Eget företag – tips, råd och frågor, Starta eget eller mer nischade grupper som Webbcoacherna, får man chansen att i en speciell tråd någon gång i veckan eller månaden lägga upp ett erbjudande. Ta gärna den chansen om du har ett tydligt erbjudande. Men, räkna inte med att det kommer att strömma in kunder om du bara gör detta. De här trådarna blir ofta spretiga med massor av olika typer av erbjudanden, alltså saknar de målgruppsinriktning. Det kommer att vara svårt att locka någon till att klicka på just din länk. Har du gjort dig känd i gruppen tidigare så är chansen större att någon nappar på ditt erbjudande.

3. Skapa en egen grupp


Har du tid och kunskap så är det bästa du kan göra att skapa en egen grupp. I din egen grupp sätter du själv reglerna och får chansen att visa upp dig och dina tjänster. Kom dock ihåg att man inte går med i en grupp för att få säljerbjudanden från ett företag.

Att ha en egen Facebook-grupp handlar om att bjuda på kunskap och intressant material. Det är ett sätt att bygga upp en relation till potentiella kunder. Om du bestämmer dig för att gå den här vägen, tänk på att det tar mycket tid. För att få högt engagemang från deltagarna i gruppen så måste du också själv vara genuint intresserad och engagerad.

Några förslag på återkommande aktiviteter som du som admin för gruppen kan göra är att:

  • hålla olika utmaningar
  • ha en livesändning där du pratar om ett ämne och deltagarna får ställa frågor
  • livesändningar tillsammans med intressanta gäster.

Gruppen kan vara öppen eller stängd beroende på ämne och målgrupp. Innan du startar, gör en tydlig plan där du sätter upp syfte, mål och målgrupp. Tänk igenom hur mycket resurser du kan avsätta i tid och eventuellt pengar, om du behöver ta in hjälp. Testa också att skapa den typ av innehåll som du tänker dig att ha i gruppen. Det ger dig en uppfattning om hur lång tid det tar och vilken kompetens som krävs. Ett bra sätt att starta upp gruppen är med någon form av utmaning som pågår under ett visst antal dagar. Använd annonser för att dra uppmärksamhet till utmaningen.

Här är några grupper skapade av småföretagare som du kan inspireras av:


Vill du ha hjälp med att göra en plan och starta upp din egen Facebook-grupp? Kontakta mig på elin@stenmankommunikation.se.