Har du funderat på att starta en företagsblogg? Om inte, gör det nu! En blogg på hemsidan fyller flera viktiga funktioner:

  • Skapar en relation till dina kunder
  • Bygger upp din auktoritet
  • Ger Google fler chanser att hitta in till din sida

För att komma igång med bloggen kan du starta med journalistens gyllene frågor; vem, vad, när, hur och varför?

 

 

 

 Starta egen företagsblogg

Varför – hitta ditt syfte

 Vi börjar med varför – varför ska du lägga tid och kraft på att blogga? Jag svarade allmänt på den frågan här ovan, det är helt enkelt smart på många sätt att ha en företagsblogg, men nu handlar det om att hitta ett existensberättingande för just din blogg. Att du vill låta smart och öka din försäljning kommer inte att få människor att börja läsa dina inlägg. Istället behöver du fråga dig vilket problem du kan lösa. Jag tar den här bloggen som exempel:

  • Problem: Många företagare sköter själva sin marknadsföring, de behöver lära sig mer och de behöver hänga med i trender, men de har begränsat med tid och kanske även intresse.
  • Lösning: De söker kunskap på Internet och hittar den här bloggen som handlar om marknadsföring och kommunikation och ger tips och handledning som företagaren kan använda sig av.

Kom ihåg att du måste erbjuda något som är värdefullt för din läsare, de kommer inte till bloggen för din skull, de är där för att få något. Det kan vara kunskap, tidsfördriv, tidsbesparing, nöje, inspiration eller något annat.

Att skriva blogg professionellt är hårt jobb, du måste få till inlägg även dagar då du inte alls har inspiration. Därför är det viktigt att också sätta upp sitt personliga varför, vad är det som driver dig att fortsätta skriva?

För mig handlar det om att jag vill dela med mig av kunskap, hjälpa och inspirera andra människor. Om jag inte får ut min kunskap så ruttnar den bort inne i min hjärna till ingen nytta, så de dagar jag själv börjar ifrågasätta varför jag ska skriva här så tänker jag på alla hundratals högskolepoäng jag har tagit, hur mycket skattepengar det har kostat och inser att jag är banne mig skyldig att dela med mig 😉

 

Vem – bloggens målgrupp

Så, vem ska du skriva för? Det enkla svaret är att de som har det där problemet, som du kunde lösa under rubriken ”Varför”, de är din målgrupp. Ett företag har ofta flera målgrupper, men fokusera på den primära. Vilken är din bästa kundgrupp? Eller vilka vill du ska bli din bästa kundgrupp? Det är dem du skriver för.

Det kan hjälpa att sätta upp personas, det vill säga att hitta på en person som man skriver för. Antingen så hittar man verkligen på en person, kanske klipper ut en bild, döper personen, hittar på ett yrke, en familj, vilken bil personen kör, favoritgodis, vad hen läser och tittar på och så vidare. Allt utifrån hur man tänker sig sin bästa kund (har man riktiga data att utgå ifrån så använder man förstås den). Eller, så utgår man från en person som man faktiskt känner, kanske en kund som man redan jobbar med.

 Visst är det lättare att prata (=skriva) till en person som du ser framför dig än att försöka formulera dig för hela världen på en gång?

 

 Hur – bloggens format och tonalitet

Vaddå hur, jag ska väl skriva blogginlägg tänker du. Så är det ju, men tänk gärna till lite hur dessa ska skrivas, eller kanske snarare hur ska de utformas? Ska det vara flera personer som skriver i bloggen? Och i så fall, är det flera anställda på företaget som ska skriva, eller är det samarbetspartners, kunder, gästskribenter, eller ska ni köpa in en skribent som får hjälpa er? Fundera också på i vilket format ni ska skriva och blanda gärna. Några förslag kan vara:

  • Tips på hur din produkt/tjänst kan användas
  • Fokus på inspirerande bilder
  • Guider (så jämför du värmepumpar, tre steg till en enklare vardag, börja odla i pallkragar osv)
  • Inblickar i vardagen på ert företag
  • Personporträtt av anställda, partners eller kunder

Fundera också på vilken ton du vill ha i bloggen. Ska ni använda fackspråk eller prata som folk? Det ger helt olika intryck, men glöm inte bort att stämma av vilka sökord som fungerar bäst på Google så att ni får in så många intresserade besökare som möjligt. Återigen, gå tillbaka till ditt varför och fundera på vad syftet är.

 

När – avsätt tid och bestäm periodicitet

 Det tar tid att skriva blogg. Visst händer det att man får feeling och klämmer ur sig en bra text på en kvart, men det skulle jag inte säga hör till vanligheterna. Att skriva och redigera ett blogginlägg tar ofta från en timme uppemot en arbetsdag. Därför är det viktigt att du planerar in när detta ska ske, och även hur ofta, annars är det lätt att det blir något som du tänker att ”det där fixar jag när jag får tid över” (och ärligt talat, hur ofta får du tid över?). När jag skriver det här går vi snart in i början av april och jag har satt som mål att jag ska skriva minst 30 och helst 50 blogginlägg innan året är slut. Det känns rimligt med tanke på att jag också skriver för kunder och har andra uppdrag som ska hinnas med.

När det gäller företagsbloggar går kvalitet för kvantitet. Du är här för att visa upp din kunskap och expertis och då är det bättre att få upp ett genomarbetat inlägg i veckan (eller månaden) än att pumpa ut innehåll varje dag. De korta, snabba inläggen passar bättre på Facebook, Instagram eller LinkedIn.

Ett tips från coachen är att batch-jobba, det vill säga bestäm dig för att du ska producera 5-10 inlägg under kanske två dagar, antal och tid måste förstås anpassas efter dina förutsättningar. Under den avsatta tiden gör du ingenting annat än att jobba med bloggen. Går det trögt och du behöver en paus så börjar du inte läsa mail, surfa eller kolla sociala medier, du tar en promenad, en kopp kaffe eller öppnar fönstret och andas en stund. Kanske ska du sitta på en annan plats än du brukar när du gör den här uppgiften, för att inte lockas att smygjobba med dina andra uppgifter. När du är klar har du ett antal inlägg sparade och kan antingen tidsinställa publicering, eller bara låta dem ligga som utkast tills det passar att publicera. Får du en bra idé och vill spontant skriva ihop ett inlägg så är det förstås utmärkt, men det är också skönt att ha några färdiga inlägg på lut för perioder när du inte hinner blogga men ändå vill få ut något.

Tänk också på att utnyttja tiden för publiceringen så att du får ut så stor effekt som möjligt. En redovisningskonsult bloggar om hur du bokför bullar till personalen i samband med kanelbullens dag, terapeuten skriver om hur du undviker gräl med din partner när det är semestertid och så vidare.

 

Vad – bloggens innehåll

 Nu är det bara det roliga kvar, eller kanske det svåraste? Vad ska du skriva om? Återigen, gå tillbaka till ditt varför och fundera på vilket sätt du kan hjälpa dina läsare. Välj ut två till fyra huvudteman som du ska skriva om och kör en brainstorm – kasta ur dig idéer på vad du skulle kunna skriva om. Är ni flera på företaget så kan ni börja med att göra det individuellt och sedan sätta er tillsammans och jobba vidare på idéerna.

 Jag använder appen Trello för att planera mitt jobb och där har jag en tavla för bloggen, med olika kategorier, så fort jag får en idé så skriver jag in den där. Det går lika bra att använda till exempel anteckningar på telefonen, bara man tar för vana att så fort man får en idé på vad man kan skriva om så skriver man ner det.

Trello publiceringskalender

Ett litet utdrag från min publiceringskalender i Trello. En del är bara idéer som jag har slängt ur mig, en del har jag gjort lite mer ingående noteringar. Senare kommer jag att lägga in publiceringsdatum här också. Inför att jag ska batch-jobba med bloggen så väljer jag ut ett antal inlägg och sätter en etikett på dem så att jag snabbt ser vilka som ska jobbas igenom första.

Done is better than perfect

 Avslutningsvis vill jag bara säga att egentligen så är det bara att köra igång! Se allt som jag har skrivit som tips på vägen, inga regler för hur man måste göra. Du kommer att lära dig vad som fungerar när du väl har kommit igång.

Det första inlägget kommer att vara det läskigaste att publicera. Så är det alltid när man gör något nytt. Då har man ju bara en enda text att bli bedömd på, men snart är inlägget bara ett av många och om inte just detta blev perfekt så spelar det inte så stor roll. Lycka till, och kommentera gärna med en länk till din företagsblogg – ny eller gammal, så kan vi inspirera varandra 🙂