Så här kan du använda en klassisk SWOT-analys och lägga upp en plan för hur ditt företag ska ta sig igenom Corona-krisen. Med en nulägesanalys utifrån SWOT har du en genomarbetad grund för din actionplan. Ska du bromsa utflödet av pengar, eller ska du gasa på med marknadsföring och försäljning i Corona-krisen? Det viktigaste nu är att snabbt gå igenom möjligheter och hot och fatta beslut.

Vill du hellre lyssna än läsa? Kolla in filmen, den har ungefär samma innehåll som den här texten:

Omvärldsbevaka – Kina och Italien ligger före

Det som händer i världen nu är väldigt svårt att förutsäga, förutsättningarna idag är helt annorlunda än de var för bara en vecka sedan. Fördelen för oss i Sverige är ändå att vi ligger efter Asien och Italien, vi kan titta på dem och få en aning om vart vi är på väg.

När man tittar på hur företag i Kina och Asien reagerade när Corona började spridas där så verkar det finnas två sätt som har varit framgångsrika. Det viktigaste för båda varianterna har varit att man snabbt förstått hur stor inverkan den här krisen kommer att få. Att kunna greppa att det för många företag inte kommer att handla om bara minskade intäkter, utan faktiskt helt stopp under flera månader.

Wuhan stängdes ner i januari och det är först nu, i mars, som de första industrierna öppnas igen. Och när krisen vänder, så kommer inte den normala handeln att återuppstå på en dag. Det tar tid innan människor känner sig trygga igen och vågar lita på att de kommer att fortsätta att ha pengar att spendera.

Fatta beslutet nu – med SWOT-analysen som stöd

Nu behöver du fatta ett viktigt beslut för hur du ska göra för att ditt företag ska överleva krisen. Försök att koppla bort känslorna och koppla på din analytiska hjärna. Som stöd kan du använda en klassisk SWOT-analys. Där du tittar på Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Gör gärna en fyrfältare där du skriver upp vad du kommer fram till, så att det inte bara blir tankar som snurrar i huvudet.

SWOT-analys
Bild av athree23 från Pixabay

Exempel på SWOT-analys

Alla som någon gång gått en marknadsföringskurs har troligen testat att göra en SWOT-analys. Jag ska ändå dra ett exempel, både för er som inte alls känner till modellen och för er som behöver en repetition. 

I mitt exempel så är företaget ett café som säljer bakverk som de har bakat själva.

SWOT analys för café
Bild av Sharon Ang från Pixabay

När du gör din SWOT-analys så ska du skriva upp flera, men här listar jag för enkelhetens skull bara en punkt under varje rubrik:

Styrka:

Vi har en upparbetat kundkrets som är lojala och vill stötta oss.

Svaghet:

Vår lokal ligger i city och där är det tomt på människor nu.

Möjlighet:

Erbjuda färdiga fikapaket för avhämtning.

Hot:

Att vi får ett totalt utegångsförbud då det bara blir tillåtet att gå ut för att gå till matbutiken.

Så gör du en SWOT-analys

Sätt en timer och jobba igenom varje ruta i din fyrfältare, till att börja med räcker det att lägga fem minuter på varje ruta. Brainstorma och försök få ut så många tankar och idéer som möjligt. Inget är rätt eller fel, det gäller att få igång hjärnan nu.

När du har gått igenom alla rutor så går du in och tittar på varje punkt. Vad betyder det du skrev och vad kan du göra av det?

Strength – styrka

I vårt caféexempel skrev vi att den upparbetade kundkretsen är en styrka. Som en följd av det blir det en möjlighet att vända sig till dem och be om stöd nu. Om du redan tidigare har jobbat med sociala medier och eller en e-postlista så är det ett utmärkt sätt att nu vända dig direkt till dina kunder, även om de har slutat att besöka caféet. Du kan till exempel spela in en liten film från din verksamhet. Använd gärna storytelling och berätta om hur du har jobbat och slitit för att bygga upp den här verksamheten, hur du älskar att möta dina kunder och hur du vill fortsätta att kunna göra just det. Avsluta med ett konkret erbjudande, något som är lätt för dina kunder att agera på.

Företaget Kristin Photography gjorde just detta och la upp den här filmen på Facebook:

Hjälp kunden med ett konkret erbjudande

För caféet kan erbjudandet vara ett presentkort som kan beställas via e-post och betalas med Swish. Eller en kartong med bakelser eller blandade småkakor för att förgylla fikastunden på hemmaplan. Att du gör ett konkret erbjudande är väldigt viktigt. Kunden ska inte själv behöva tänka ut hur hen kan stötta dig, gör det så enkelt som möjligt för kunden att agera nu.

Lojala kunder är oerhört värdefullt i en kris och i första hand ska de flesta lägga fokus på sina existerande kunder just nu. Men, det är inte säkert det är rätt för just ditt företag. Om caféets lojala kunder bestod mest av pensionärer, så kanske vi måste tänka annorlunda eftersom den gruppen helst ska stanna hemma nu.

Weaknesses – svagheter

I vanliga fall kanske det är en styrka att caféet ligger i centrum, där det rör sig många människor. Men, nu under Corona-krisen ligger centrum öde, då blir läget istället en svaghet. Då behöver du fundera över nya möjligheter. Kan du samarbeta med någon? Kan du erbjuda dina bakverk i en mataffär?

Matbutikerna går bättre än någonsin i Corona-krisen och om vi tittar på länder som nu är helt satta i karantän så tillåts fortfarande att man går och handlar i matbutiken – så får du igång ett sådant samarbete nu så kanske det även kan fortsätta om hotet om utegångsförbud blir sant?

Ett bra exempel från verkligheten:

Företaget Du&pepp i Eskilstuna jobbar med träning utomhus och det passar ju perfekt nu. Folkhälsomyndigheten uppmanar till att vi fortsätter att röra på oss, men helst utomhus. Nu erbjuder Du&pepp träningspass i samarbete med andra småföretagare.

I lördags kunde man träna med Du&pepp och förbeställa en kasse med goda ostar som levererades till slutet av träningspasset. I måndags såg jag att de erbjöd lunchträning där man kunde beställa wraps från Wäsby café och bageri. Caféet ligger ute på landet men levererar in lunchen till city där träningspasset hålls. Ett härligt sätt att tänka utanför boxen.

Optimera ditt utbud

Du behöver också gå igenom ditt utbud och fundera över vad som är lättast att sälja just nu. Även om du har en helt digital business så kommer du inte att gå opåverkad av Corona.

Det är antagligen inte läge att försöka sälja dyra årsabonnemang på tjänster nu, även om förtjänsten i vanliga fall är bättre på dem så är kunderna för osäkra nu och vågar inte satsa. De vet inte om de själva har något jobb efter sommaren. Det våra kunder söker nu är en känsla av trygghet, de vill känna sig säkra. 

Var är dina kunder i behovstrappan?

Tänk på Maslows behovstrappa. Första trappsteget står för att vi måste ha våra basala, fysiologiska behov tillgodosedda innan vi kan gå vidare och söka efter nästa steg. Det betyder inte att vi bara kan sälja livsmedel och mediciner just nu. Faktum är att de behoven är tillgodosedda, vi har mat i butikerna och de flesta av oss blir inte allvarligt sjuka i COVID-19.

Att toapapper och konserver säljer slut just nu, är dock ett utryck för att vi ser till att ha våra grundläggande överlevnadsbehov uppfyllda. Därefter söker vi trygghet, kärlek och gemenskap. Självförverkligande, som är toppen av Maslows behovstrappa, är inte var våra kunder är nu. 

Maslows behovstrappa
Maslows behovstrappa / behovshierarki

Har du redan tidigare byggt upp ett starkt varumärke med lojala kunder – grattis! Då har du en enorm fördel nu. När vi söker trygghet så handlar det inte bara om tak över huvudet. Vi söker det välbekanta, och en känsla av att höra till en gemenskap. Därför blir det extra viktigt att få just den där chokladbiten som vi älskar, kaffesorten som vi alltid dricker, att vi får träffa samma säljare som vi brukar.

Var i Maslows trappa passar dina produkter eller tjänster in? Om du har flera olika erbjudanden så kanske du nu behöver vikta om och flytta fokus. Säljer du i vanliga fall högtalaranläggningar värda 120 000 kronor så kanske du nu måste ställa om och pusha hörlurar för under 1000-lappen istället. Som kund vill jag känna mig trygg i att jag kan lyssna på min musik. Jag vill fortsätta att vara en person som har stenkoll på de mest udda spellistorna på Spotify och därmed ingå i min vanliga gemenskap. Att köpa den där dyraste anläggningen skulle i vanliga fall vara ett sätt att nå självförverkligande, men i dessa kristider så naggar istället en sådan investering på min känsla av trygghet.

Fatta ett välgrundat beslut baserat på SWOT

När du har gjort din nulägesanalys – då måste du fatta ett beslut. Hur stor är chansen att du faktiskt kommer att kunna dra in tillräckligt med pengar för att hålla dig över ytan just nu? Det kan vara så att du kommer fram till att det är bättre att dra i handbromsen. Att stoppa all verksamhet för att åtminstone kunna dra ner på alla kostnader till ett minimum. Om det är så, gör det. Vi ska komma ut på andra sidan av den här krisen och det vill vi inte göra med stora personliga skulder.

Kom igen med förnyade krafter

Driver du ett café och har två kunder om dagen – stäng caféet och ta semester istället. Jag vet, det är ingen rolig tid att ta semester, men gör det bästa du kan av situationen. Om du har en buffert så att du har råd att kosta på dig ett hotellrum så kan du få det till ett riktigt bra pris just nu. Vi ska inte resa så lämna inte din egen stad. Men det är ändå härligt att få det lilla miljöombytet, krypa ner mellan rena lakan och få frukosten serverad.

Gå ut i naturen, gör det där hemmaprojektet som du aldrig hinner med, baka med barnen, kom igång med träning. Koppla bort företaget helt tills krisen vänder. Då kommer du tillbaka med nya krafter och de lär behövas!

Kanske ryker sommarsemestern? Om Corona-krisen har vänt då så kanske det är då du måste jobba istället. Det är ett tufft beslut men om du ändå inte kan dra in några betydande summor nu, så kan det vara smartare att stänga ner för att jobba hårdare senare under året istället. Våga ta beslutet direkt, stoppa om ditt företag blöder. Har du erfarenhet från arbete i vården, så kanske du tillfälligt ska gå in och jobba där för att i alla fall kunna dra in lön?

Var beredd på förändring

Genom att göra en SWOT-analys där du också tar med hot som kan tänkas uppstå den närmaste tiden, så är du beredd om det sker. Allt går inte att förutsäga, men genom att göra ett försök så har du i alla fall ett litet försprång.

Du kan redan nu bestämma hur du ska göra om det blir utegångsförbud. Ska du ställa om eller stänga ner den dagen? Om din leverantör slutar leverera, var hittar du då ett alternativ? Och om du får viruset och blir sjuk i två veckor – vad gör du då? Det är lättare att fatta ett beslut när man inte är i akut kris och har du hunnit landa i tanken redan innan det händer, så är det lättare att acceptera faktum.

Alla kan inte digitalisera sin business, och speciellt inte över en natt. Och samarbeten som det Du&pepp gör är fantastiska, men det räcker inte för att få ett företag att överleva om det handlar om en lång period. Men, du har två val nu. Antingen så stänger du ner och stoppar kostnader eller så böjer du ner huvudet och kör. Kämpa, hitta nya affärsmodeller, nya affärsidéer, nya kunder. Och du, annonsering är superbilligt just nu.

Läs också: Starta företagsblogg

Sätt stopp för oro

Till sist så vill jag bara göra ett medskick kring oro. Det är lätt att uppslukas av oro nu. Du måste stoppa dig själv, ingen mår bra av oro och ångest. Agera på det du kan, gör SWOT-analysen och sätt upp en plan över hur du ska agera den närmaste tiden. Sedan, följ den. Börja inte hoppa mellan olika råd och tips och inbilla dig att du måste agera på allt du hör. Allt på din plan kommer inte att vara rätt, men om du agerar så är i alla fall chansen större att du kommer vidare, än om du bara hoppar hit och dit mellan olika välmenande råd.