Du som kämpar på för att driva ditt företag genom Corona-krisen, var inte rädd för att sälja och annonsera! Vänd ”ingen bryr sig om det jag har att sälja nu, nu är det bara sådant som är livsnödvändigt som spelar roll” till:

Genom att fortsätta sälja nu så gör du en insats som hela samhället har nytta av. Du hjälper till att hålla de ekonomiska hjulen rullande – det har hela samhället nytta av.

I mitt förra inlägg skrev jag om hur man gör en nulägesanalys. Med SWOT-analysen som grund avgör du vilken väg ditt företag ska ta nu. Bromsa allt, köra på som vanligt eller ställa om.

Du som väljer att jobba med att aktivt sälja nu: Var beredd på att du kommer att få många nej. Det är osäkra ekonomiska tider. Om du lyfter luren för att sälja per telefon så brukar man säga att du måste få 80-90 nej för att få 10-20 ja. Kanske blir det ännu tuffare nu, men ge inte upp. När du är på ditt sextionde nej, se det inte som ett misslyckande. Du är ett steg närmare nästa affär.

Att sälja kräver alltid hårt jobb. Att sälja i en lågkonjunktur eller ekonomisk kris det fixar bara en bad ass-säljare som du. Och det gör du för att du vet att din produkt på riktigt gör skillnad för dina kunder. Fixar du att sälja nu så får du med dig en fantastisk erfarenhet. Du kommer alltid att veta att du är en äkta entreprenör som inte gav upp ens när läget var som värst.

Billigt att annonsera på Google och Facebook nu

Genvägen till lyckad försäljning stavas annonsering. Och vet du vad? Det är billigare än någonsin (det kanske är att ta i, men det är i alla fall billigare än vad det brukar vara) att annonsera nu.

Fler människor spenderar mer tid online. Samtidigt har många företag tvingats dra tillbaka sina annonskampanjer på grund av krisen. Eftersom annonspriserna i sociala medier och Google priser styrs som på en auktion så blir annonserna billiga nu. Efterfrågan på annonsutrymme är mindre samtidigt som publiken är större än normalt.

Om du inte har något att sälja just nu, använd de låga priserna till att bygga upp ditt community. Enklaste varianten är att helt enkelt samla följare. Stenman kommunikation kör just nu den här annonsen på Facebook. Jag lägger 47 kronor om dagen, ungefär lika mycket som jag sparar på att äta lunch hemma varje dag 😉 Med den här enkla annonsen tickar det dagligen in nya följare till sidan:

Annonsera på Facebook. Gilla sidan för tips och inspiration.

Annonsera i tidningen

Det kan tyckas märkligt att tidningar och annan journalistik kämpar för sin överlevnad nu. Vi konsumerar ju mer nyheter än vad som kanske ens är hälsosamt för oss. Problemet är förstås att även nyhetsmedia är beroende av annonspengar.

Det viktigaste för dig som företagare är att den reklamen du köper är effektiv. Men, genom att lägga dina annonspengar hos din lokaltidning, så gör du också en samhällsinsats. Vi behöver lokala medier som granskar, kritiskt ifrågasätter, sållar bort fake news men också lyfter fram det fina och positiva som händer i just din stad. 

Jag upplever att ”alla” numera tycker att det bara är sociala medier och Google som man ska annonsera i. Helt klart finns det stora fördelar hos Google och Facebook, där du själv kan välja målgrupp. Det kan du faktiskt i tidningen också. Om din målgrupp finns lokalt så har du redan där lyckats få till en bra avgränsning när du väljer tidning. Tidningarna har bra koll på sina läsare och kan berätta för dig hur du bäst når dina kunder. Det finns fler möjligheter till anpassning, genom att till exempel välja placering och tidpunkt. När jag pratar om tidningar så menar jag också deras digitala versioner. Där får du samma möjligheter till att se antal visningar, om annonsen klickats på osv som i sociala medier.

Ibland överdriver man hur fantastiskt det är med Facebook-annonsering. Det kan låta som att du kan styra annonsen ner i minsta detalj. Så är det inte riktigt. Du kan visserligen välja att din målgrupp ska vara en kvinna, som bor i XX-stad, är mellan 24 och 35 år, gillar hundar men inte katter och tränar på gym. Tyvärr lär dock Facebook säga ifrån, din målgrupp blir för liten. Alla irrelevanta annonser i våra egna flöden är väl också beviset för att än så länge så finns ingen magisk kanal för att alltid nå ut till rätt personer? Tills vi hittar den så får vi fortsätta att jobba med en mix av olika kanaler.

Kontakta en bra annonssäljare

Nu i Corona-tider är det extra många som letar faktagranskad information och läser därför på nyhetstidningars sidor. Eva Burman är chefsredaktör på Eskilstuna-Kuriren och hon bekräftar att de har en fantastisk räckvidd just nu. Samtidigt så har företagen dragit tillbaka sina annonskampanjer. Det här gör att du som företagare har en unik chans.

Om du inte har annonserat i din lokaltidning tidigare, så är det nu ett utmärkt tillfälle att skaffa dig en bra kontakt med en annonssäljare. De har tid över när möten och nätverkande, där de annars lägger mycket tid, ställs in. Ring upp och be en säljare berätta om vilka annonspaket och möjligheter att nå ut som de har. Tipset från coachen att aldrig acceptera utgångspriset, man prutar alltid.

För hjälp att komma igång med annonsering, kontakta Stenman kommunikation:

Elin Stenman, elin@stenmankommunikation.se, 070-896 66 96 eller via Messenger, sök på Stenman kommunikation på Facebook.