Starta företag utan affärsidé

[et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.22" fb_built="1" _i="0" _address="0"][et_pb_row _builder_version="3.25" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat" _i="0" _address="0.0"][et_pb_column type="4_4" _builder_version="3.25" custom_padding="|||" _i="0" _address="0.0.0" custom_padding__hover="|||"][et_pb_text _builder_version="3.27.4" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat" _i="0" _address="0.0.0.0"]

Det finns två vägar att gå när man startar eget företag. Antingen har man en tydlig affärsidé eller så vet man bara att man vill driva sitt eget företag men vet egentligen inte exakt vad man ska göra.

Inget är mer rätt eller fel. Faktiskt. Jag startade Stenman kommunikation med en ganska vag idé. Jag visste att jag ville vara min egen chef och jag visste att jag har kunskaper och erfarenheter som jag skulle kunna forma till en affär. Jag är marknadskommunikatör och det är inom det området jag ska arbeta, men det är ju egentligen väldigt brett. Jag har under företagets första år bland annat jobbat med place branding, skrivit ett antal artiklar och business case och planerat kommunikation inför evenemang.

Jag har listat några nackdelar och fördelar med att dra igång sitt företag trots att man inte har en färdig affärsidé.

Nackdelar

  • Att sätta mål, göra en affärsplan, planera sin vardag och ha koll på kommande intäkter blir väldigt rörigt när man hela tiden arbetar med olika tjänster och olika typer av kunder.
  • Det är svårt att marknadsföra tjänster när man inte är tydlig med vad man erbjuder.
  • Det blir lätt många spridda småjobb som inte leder vidare till något större, när man inte har klart för sig vilken riktning man vill gå.

Fördelar

  • Om man inte är så kräsen så är det lätt att kunna hitta små uppdrag som gör det möjligt att kunna börja fakturera redan första månaden.
  • Att få prova sig fram och få möjlighet att känna efter vad man verkligen brinner för.
  • Möjlighet att bygga upp ett förtroende och utöka sitt nätverk innan man ger sig in på det som man verkligen vill satsa på.

Att inte ha en tydlig riktning i sitt företag fungerar inte i längden. Men, jag tycker inte att man måste vara helt hundra procent färdig med sin affärsidé när man startar. Åtminstone inte om man erbjuder tjänster som inte kräver större investeringar och om man har möjlighet att leva med en stram budget under uppstartsfasen.

Om du behöver ta ett lån för att komma igång med din verksamhet så ställer det andra krav. Dels för att långivaren kommer att kräva att få ett underlag som visar att du med största sannolikhet kommer att gå med vinst, men också för din egen trygghet.

Mer inspiration och tips kring att starta företag

Gillade du det här inlägget? Signa upp dig på nyhetsbrevet som är fyllt med innehåll för dig som vill starta, driva och marknadsföra ett eget företag.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Föregående
Föregående

Vecka 44 - höstlov och höstlöv

Nästa
Nästa

Vecka 43 - låta livet styra jobbet, annonser och webbkurs