Hur mycket ska man annonsera för?

Det här är en fråga som jag ofta får från mina kunder. Eller snarare så här, jag frågar dem: Hur mycket ska vi annonsera för?

Och svaret från kunden blir nästan alltid ”Jag vet inte, vad tycker du?”

För att kunna svara så måste vi ha koll på vad ditt mål är. Och vad du säljer.

Vad du säljer är relevant för att veta hur mycket dina annonser kommer att kosta. På Google och sociala medier köper man annonsutrymme på auktion. Vissa sökord är dels populärare än andra och dels dyrare för att de är värda mer för köparen.

Sökord som är relaterade till mäklartjänster och juridiska tjänster är till exempel bland de dyraste som finns. Det beror på att om du som mäklare får in en kund så kan du dra in en provision på flera hundra tusen kronor på denna enda kund. Om du istället har en e-handel där kunden köper en tröja för några hundralappar tjänar du såklart mycket mindre per kund.

Om du tjänar mindre per kund kan du inte heller lägga lika mycket annonspengar per kund. 

CPA – Cost per acquisition eller konverteringskostnad

När du annonserar måste du ha koll på din CPA, som står för Cost per acquisition. Det betyder alltså hur mycket det kostar dig att få en kund. 

Om du annonserar för 10 000 kr och de annonserna leder till en försäljning på 300 000 kr så blir din CPA:

10 000/300 000 = 5 %

Är det bra eller dåligt? Det beror på…

Om du har en vinstmarginal på fem procent eller under så är det verkligen inte bra. Då betyder det att det kostar dig mer att få in en kund än vad du tjänar på den. 

För att veta hur mycket pengar du ska lägga på annonsering måste du veta hur mycket det är värt för dig att få in en kund.  

Om du har slut på dina varor, då kommer det inte att vara värt något att få in nya förfrågningar från kunder just nu. Men det är förstås för enkelt att tänka så (inget får ju någonsin vara enkelt ;). Även om du inte har något att sälja just nu kan det vara värt att annonsera för att stärka varumärket. Men det är en annan diskussion som vi inte tar nu.

I en bransch där du hela tiden måste sälja stora volymer för att gå med vinst, behöver du ofta ha en rejäl andel av din omsättning avsatt för marknadsföring. 

Vad kostar det att annonsera?

Det går inte att ge ett enkelt svar på vad det kostar att annonsera på Google, Facebook och Instagram. Priserna varierar. Men för att ge en väldigt grov uppskattning så är det vanligt att kostnaden per klick (CPC) ligger omkring 10-12 kr. Upp till omkring 30 kr är inte heller helt ovanligt. Det blir generellt billigare om du har en så kallad varm publik. Då du annonserar du mot personer som känner till dig sedan tidigare.

När någon har klickat har du fått in dem på din hemsida, men sedan gäller det ju att de faktiskt genomför ett köp också. Därför behöver du räkna på hur stor andel av dina besökare på sidan som gör ett köp. Först då kan du på riktigt veta om annonserna lönar sig.

Vänd på det i början

Om du är helt ny på annonsering så kan det vara lättare att vända på tankesättet när du gör din annonseringsbudget. Fråga dig hur mycket du har råd att lägga på annonsering?

Det är en investering att annonsera och du ska förvänta dig att få tillbaka den, men helt säkert är det inte. Så, hur mycket kan du förlora utan att du måste lägga ner firman?

Är det bara någon tusenlapp första månaden, så är det vad du har att jobba med. Men kom ihåg att avsätta en del av de pengar du tjänar på att ha annonserat, för att kunna annonsera mer nästa månad. Om du direkt när du sätter priset på dina varor eller tjänster räknar in att en viss procentandel ska gå till marknadsföring så kommer din budget förhoppningsvis att öka månad för månad.

För den som vill börja med att doppa tårna och testa sig fram på den digitala annonsmarknaden brukar jag föreslå att starta med kostnaden för en lunch, per dag. Hur länge man ska fortsätta med den summan beror förstås också på, men efter någon månad eller så bör du ha börjat få resultat. Då kan du utvärdera dina första data och räkna ut CPA. Därefter är det dags att lägga upp en ordentlig strategi. 

Föregående
Föregående

Vad gör en business coach egentligen?

Nästa
Nästa

Målgrupper vid lokal annonsering